Obyvatelé Prahy i některé radnice si stěžují mimo jiné na nebezpečnou jízdu na elektrokoloběžkách nebo na jejich špatné parkování. Město se prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) proto snaží s firmami provozujícími sdílené koloběžky domluvit na pravidlech. Kontroly budou strážníci dělat nahodile v předem vytipovaných lokalitách a v různých časech. Do čtyřdenní akce se denně zapojí přes 60 strážníků. „Cyklista i jezdec na koloběžce jsou účastníky silničního provozu a platí pro ně jak práva, tak povinnosti,“ uvedla mluvčí.

Hlídky budou kontrolovat dodržování pravidel silničního provozu, dohlédnou na bezpečnost jízdy a v případě zmíněných sdílených elektrokoloběžek také na dodržování pravidel jejich provozu - třeba zda je jezdci nezanechají například uprostřed chodníku.

V minulém volebním období vypověděl magistrát memorandum s firmou Lime, která podle tehdejšího vedení města nebyla schopná vymáhat v dohodě obsažená pravidla. Od té doby v metropoli přibyly i elektrokoloběžky společnosti Bolt. Samostatné dohody s provozovateli sdílených elektrokoloběžek a kol dříve uzavřely některé městské části.

Město chce nyní s provozovateli sdílených koloběžek a kol uzavřít prostřednictvím TSK smlouvy. Podle návrhu smlouvy by platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty. Princip regulace tak město plánuje na rovině soukromoprávního vztahu s firmami, a nikoliv omezení například pomocí vyhlášky. Výhrady mají k návrhu některé radnice, například Praha 1 a 2. První městská část chce zákaz provozu sdílených elektrokoloběžek a Praha 2 zase možnost určit jejich maximální počet v ulicích.

Fotogalerie
7 fotografií