„Je nezbytné se dívat na plány a záměry města také z pohledu prioritizace jednotlivých dopravních investic a stanovit jim jasný jízdní řád, protože městský rozpočet není neomezený. Díky tomu můžeme více napnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti, a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka,“ uvedl Hřib.
Návrh je podle náměstka výsledkem zpracování informací získaných od městských organizací jako třeba DPP, Ropid, Technická správa komunikací (TSK) nebo Institut plánování a rozvoje (IPR). Rada hlavního města by jej měla projednat do konce letošního května a následně jej předloží zastupitelům.
Desítky miliard
V MHD bude Praha pokračovat mimo jiné ve stavbě metra D, v automatizaci linky C nebo ve výstavbě dopravního terminálu na Smíchově. Plánuje také stavět nové tramvajové tratě a peníze vloží do obnovy vozového parku dopravního podniku (DPP). Chystá také projekty na odstranění bariér z ulic, zlepšení veřejného prostoru či zvýšení bezpečnosti v okolí severojižní magistrály. Opravy čekají také mosty a peníze půjdou na už zahájenou stavbu Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a 5.
Předpokládané dopravní investiční výdaje města jsou pro roky 2025 a 2026 celkem 12,8 miliardy korun. K tomu pak je ještě nutné připočíst náklady na stavbu metra D z Pankráce do Písnice ve výši 19,3 miliardy. Celkem tak jde o 32,1 miliardy korun. Už zahájené projekty si pak vyžádají v letech 2025 až 2030 dohromady, včetně metra D, 110,2 miliardy.
Nejvíce peněz směřuje do dopravy
Do dopravy dává město ze svého rozpočtu dlouhodobě nejvíc peněz, a to jak v běžných výdajích, tak v investicích. V běžných výdajích to bude 28,67 miliardy a v investicích 9,45 miliardy korun. Pro letošek má Praha schválen rozpočet s příjmy zhruba 105,8 miliardy a výdaji 109,42 miliardy korun, což je meziročně víc. Rozdíl vyrovnají peníze z vlastních zdrojů z minulých let.