„Nebylo to nic jednoduchého, protože měla skryté vady, které se nedaly odhalit dopředu, dokud byla lokomotiva smontovaná. Ale všechny problémy včetně těch okolo čepů byly vyřešeny,“ řekl Ksandr.

Lokomotivu má muzeum ve své sbírce od roku 1980. Poté, co skončila v provozu na linkách tehdejších československých drah, sloužila jako vytápěcí kotel. První opravou prošla asi před 25 lety. „Tentokrát to byla generální rekonstrukce, kdy byla rozebrána do posledního šroubku,“ řekl Ksandr. Pojízdná přestala být v roce 2017, kdy jí propadla revize kotle, tedy jejího nejdůležitější zařízení.

Oprava lokomotivy takového rozsahu se podle Michala Bednáře z 1. kolínské lokomotivní nekonala několik desetiletí. „U tak velké lokomotivy s výkonem téměř 1800 koní to bylo, myslím, v naší republice poprvé minimálně po 20 letech od poslední takto rozsáhlé opravy,“ řekl. Lokomotiva má nyní po opravě najeto na 500 kilometrů a zatím se podle Bednáře neobjevily žádné problémy.

Na další cestu se parní lokomotiva vydá v neděli, kdy pojede z Prahy do Chomutova, kde bude odstavena. Pro veřejnost se první jízda uskuteční na den učitelů příští rok 28. března.

Lokomotiva 464.102 představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů. Svými jízdními vlastnostmi měla vyřešit nepříznivou dopravní situaci v pohraničí. Lokomotiva se vyznačovala nízkou poruchovostí. Z provozu byla odstavena v roce 1978.

Fotogalerie
8 fotografií