Vše začalo zchátralou střechou, která málem spadla zaměstnancům Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na hlavu. Následně se vedení akciové společnosti, potažmo magistrát, rozhodlo netroškařit a místo rekonstrukce střechy postavit zcela novou vozovnu v Hloubětíně. Střecha staré vozovny byla v roce 2019 odstřelena a pražský dopravní podnik (DPP) následně vypsal soutěž na celé nové dílo. Tendr na výstavbu moderní vozovny v Hloubětíně vyhrálo sdružení VCES a Chládek & Tintěra.

Projekt vyjde na částku okolo 2 miliard korun. Hotovo mělo být v říjnu příštího roku, ale o nějaký kousek se posune. „Děláme vše pro to, abychom se termínu přiblížili. Ale vzhledem k tomu, že jsme byli v průběhu stavby nuceni přeprojektovávat, máme lehký skluz,“ sděluje Blesku Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Papírově se s říjnem nepočítá, ale zhotovitel se snaží zpoždění co nejvíce dohnat.  

Součástí areálu bude energocentrum, hlavní hala odstavu a hala denních oprav tramvají. Vytvoří se nová komunikační síť, opěrné stěny a tři menší objekty pro opravu nákladních i osobních pohotovostních automobilů DPP. Rozšíření se dočkají také administrativní budovy. Samozřejmostí budou parkoviště. Nová vozovna ale nepřesáhne hranice původního areálu. „Specialitou projektu je využívání všech možných udržitelných zdrojů,“ informuje seniorský projektový manažer Jan Hnilička.

Hlavní „tahoun“

Nová hala bude mít dvě části – ukládací pro odstavení vozů s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů a opravárenskou s kapacitou až 12 vozidel. Oddělení těchto činností má přinést významné úspory například při vytápění. V první části bude v zimě 18 stupňů, v té druhé pouhých 5 stupňů. Uvnitř obou částí haly se bude nacházet 18 kolejí na odstávku a 5 kolejí na opravu.

Ačkoliv se zběsile staví, není celý areál uzavřen. Tramvaje sem mohou stále každý den jezdit. „Je možné sem dojíždět jednou denně na soustružení tramvají. Znamená to, že se opracovávají kola, nikoliv celá tramvaj. Tak jako auta jezdí do pneuservisu pro nové pneumatiky, tramvaje buď dostávají kola nová, nebo se osoustruží, aby mohla správně pracovat,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Zelená vozovna

Celý projekt má být ekologický. Na stavbu se používá speciální beton se sníženou uhlíkovou stopu a kde je to možné, staví se z recyklátu. Samozřejmostí jsou fotovoltaické panely, tepelná čerpadla i využívání „dešťovky“. Momentálně bylo instalováno 800 tun ocelové konstrukce, což představuje 90% hlavní haly. Střecha už je také téměř dokončená. Sestává se ze 14 000 metrů čtverečních plechu. V následujících měsících dojde k dokončení haly se střechou. „Do konce roku zrealizujeme opěrné stěny a zahájíme trasy pro technické zařízení budov (vzduchotechnika, vytápění, odpady atd. – pozn. red.),“ informuje předseda představenstva a generální ředitel společnosti VCES.

U ostatních menších budov se někde dokončuje hrubá stavba, někde už se instaluje technické zařízení budov. Příští rok se stavaři zaměří na plochy. Vybuduje se 20 tisíc metrů čtverečních komunikací a asfaltových ploch. Také dojde k montování kolejnic. „Montovat kolejnice budeme celý podzim v hale a v příštím roce doděláme celé kolejiště kolem dokola,“ doplňuje Pavel Mužík, člen představenstva společnosti Chládek a Tintěra.

Ekologická myčka

Obnoví se také ekologická myčka tramvají. Bude vypadat jako podstatně větší mycí box, s jakým se řidiči mohou setkat na benzinových pumpách. „V hale denního ošetření dopravní podnik zkontroluje tramvaj, doplní případně písek nebo tramvaj umyje v portálové myčce a tramvaj může zajet na odstav nebo do části oprav,“ komentuje Jan Hnilička. Na mytí by se měla používat dešťová voda nebo voda smíchaná s čistou vodou z čistírny, kterou bude myčka také disponovat. „Bude se mixovat jak voda použitá při mytí předchozí tramvaje, tak i voda, která je dešťová,“ doplňuje Jan Hnilička. Pokud dlouho nebude pršet, načerpá se voda z vodovodu. 

Video
Video se připravuje ...

Staveniště vozovny Hloubětín poslední srpnový den v roce 2023. Jan Dařílek

Fotogalerie
27 fotografií