Už je to pár měsíců, co v pražských tramvajích poprvé zazněl příjemný baryton známého herce a dabéra Jiřího Vondráčka. Změna je to veliká, vždyť téměř 30 let cestující poslouchali hlas Dagmar Hazdrové. Nahrávání je ale poměrně velká věda, dohlíží na něj mimo jiné i odborníci na český jazyk.
Srozumitelnost
„Ještě před zahájením nahrávání jsme nechali všechna dopravní a provozní hlášení jazykově zrevidovat lingvistkou a fonetičkou Veronikou Štěpánovou. Všechny nové nahrávky namluvené Janem Vondráčkem opět paní Štěpánová postupně pečlivě vyslechla a zkontrolovala jejich správnou výslovnost podle pravidel spisovné češtiny,“ vysvětluje Petr Hloh, vedoucí z jednotky Provoz Tramvaje.
Vylepšená tramvaj 14T: Poznáte na ní změny za 2,6 milionu korun? (2016) Ivan Hladík, Blesk
„Spolupráce s Janem Vondráčkem je z mého pohledu (a hlavně poslechu) bezproblémová a velmi příjemná. Vzhledem k tomu, že je to velký profesionál, který má už s podobnou, poněkud specifickou prací zkušenosti, mám k jeho nahrávkám jen minimum připomínek a jedná se většinou pouze o detaily, jako např. mírné zkrácení některé samohlásky, čehož by si běžní posluchači ani nevšimli, tím méně v hlučném prostředí dopravního prostředku,“ říká ke spolupráci Štěpánová.
Je totiž nesmírně důležité, aby hlášení byla srozumitelná za jakékoli situace, tedy i ve vozidle plném cestujících, při jeho rozjezdu, brždění či plné rychlosti. U některých typů hlasů, resp. výslovnosti se stává, že některé slabiky nebo hlásky nejsou v určitých situacích vůbec slyšet, čímž se hlášení stává nesrozumitelné. Výběr hlasů pro provozní hlášení v MHD je proto poměrně složitá záležitost, kdy nerozhoduje jen to, jestli se hlas líbí či nelíbí, ale řada technických faktorů.
Tusarova, nebo Tuzarova?
Sám Vondráček měl s výslovností některých názvů menší problém. Nejvíc mu „zavařila“ asi zastávka Radhošťská. „Ani se mě neptejte, jak dlouho jsem nahrával název zastávky Radhošťská, aby tam bylo všechno a znělo to přirozeně, museli jsme to opakovat nejméně patnáctkrát,“ vzpomíná Vondráček.
Neplechu natropila i zastávka Tusarova, u které není jasně dané pravidlo, jestli se vyslovuje S nebo Z. „Nahráli jsme proto pro jistotu obě varianty. V současnosti slýchají cestující v tramvaji podobu [tuzarova]. Část z nich je na ni jistě zvyklá, a proto jim bude případná změna vadit, zaznamenali jsme však jak v jazykové poradně Ústavu pro jazyk český AV ČR, tak v DPP stížnosti, že jde o chybu a ‚správně‘ má být [tusarova],“ vysvětluje Štěpánová.
Autobusy už vbrzku
Po namluvení tramvajových zastávek si dal Vondráček od nahrávání pauzu. Rozhodně jimi totiž neskončil. Jeho hlas bude oznamovat i zastávky v autobusech. Těch je 1315. Podle dopravního podniku by se jeho hlas v autobusech měl objevit ještě letos na jaře. Vůbec největší porce pak na Vondráčka čeká na závěr, kdy bude muset namluvit přes 7 tisíc názvů zastávek mimo území hlavního města, tedy meziměstské spoje, které jsou obsluhovány pražskou integrovanou dopravou.