Teprve loni v létě zprovoznila Správa železnic upravený podchod, který propojuje Vršovice a Nusle. Podchod vznikl rekonstrukcí a prodloužením původního podchodu. Ve Vršovicích vyúsťuje vpravo vedle nádražní budovy. Přestavba podchodu souvisela s velkou modernizací vlakové zastávky Praha – Vršovice, kde nově vznikla 4 nástupiště a nový podchod tak měl zjednodušit přístup na nádraží jak z Vršovic, tak z Nuslí.

Vody po kolena

Jenže během tří týdnů v průběhu letošního léta, kdy Prahu zasáhly silné deště, byl podchod zatopen hned třikrát. Podle očitých svědků zde bylo vody místy až po kolena, čímž se stal podchod neslavným hrdinou sociálních sítí. „Když koukám z okna, nevíte, je už dnes splavný Vršovický podchod?“ vtipkuje Honza K. „Kdepak asi udělali soudruzi projektanti chybu,“ parafrázuje známou hlášku z Pelíšků další obyvatel Vršovic.

K zatopenému podchodu také vždy museli přijet hasiči a vodu odčerpat. „Na nádraží ve Vršovicích je zaplaven podchod. Na místě jsou hasiči. Botič je na 2. stupni povodňové aktivity, hladina má 189 cm, běžně je to do 50 cm,“ informovali hasiči na Twitteru 20. srpna. Ve stanici Praha-Vršovice je po bouřce zaplavený podchod. Z těchto důvodů je omezený přístup cestujícím na nástupiště,“ uvedl o šest dní později Twitter Českých drah. Provoz byl obnoven asi po čtyřiceti minutách. Naposledy zde hasiči zasahovali 9. září

Extrémní srážky

Při každém zatopení se navíc komplikuje přístup cestujících na vlaková nástupiště, respektive jim je zvláště z nuselské strany, znemožněn. Udělali tedy projektanti chybu? Správa železnic si to nemyslí, prý je na vině déšť. „Je třeba zohlednit, že se opět jednalo o extrémní úhrn srážek, na který není dimenzováno jakékoliv technické řešení nejen podchodu, ale i ostatní technické infrastruktury,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. 

Zvýšené množství srážek potvrdil i Český hydrometeorologický ústav. „Letošní významné průtoky v Nuslích byly vždy odezvou na přívalové srážky, které spadly do zastavěného území, zejména na Praze 2, 4 a 10. Obecně se ve městech vyskytnou problémy s přívalovými srážkami, pokud spadne za 1 hodinu, či dokonce ještě kratší dobu, více jak 20 mm srážek. Pokud pak tato srážka spadne na větší ploše města, případně pokud někde spadne až kolem 40 mm (dnes v Michli dokonce 46mm), tak pak dojde k vážnějším problémům jako je například zaplavování podchodů, průjezdů a někdy i sklepů,“ uvedl 9. září hydrometeorologický ústav.

Správa železnic nicméně uvedla, že v inkriminovaném podchodu provede částečné úpravy. „Jedná se o úpravu retenční nádrže a jejího napojení do kanalizace a úpravu okolního terénu. Popsané kroky realizujeme v nejbližší době,“ uzavřela mluvčí Správy železnic. 

Fotogalerie
6 fotografií