Na výrobě přístřešku o rozměrech 2,5 x 3 x 8 metrů a hmotnosti 2 tuny spolupracoval dopravní podnik se společností společnosti So Concrete, která ho nechala vystisknout ve svých dílnách v Holešovicích. Jde o první tramvajový přístřešek v České republice vyrobený technologií robotického 3D tisku ultra-vysokopevnostního betonu (UHPC).

Technologický pokrok

Konstrukce přístřešku využívá přírodní principy rozkládání vnitřních sil, tj. tlaků a tahů, díky čemuž je výsledný design nejen jedinečný, ale především maximálně efektivní. Oproti běžným technologiím tento přístup s minimálním podílem lidské práce ušetří až 60 % materiálu.

Konstrukce přístřešku využívá přírodní principy rozkládání vnitřních sil, tj. tlaků a tahů, díky čemuž je výsledný design nejen jedinečný, ale především maximálně efektivní. Podle technického ředitele Jana Šurovského se dopravní podnik snaží v rámci tramvajové infrastruktury využívat poslední vědecké poznatky i nejnovější technologie.

„Možnost spolupracovat na projektu zastávkového přístřešku vyrobeného pomocí 3D tisku nás zaujala z mnoha důvodů. Jednak kvůli využití běžně dostupného, ale pro přístřešek netradičního materiálu s minimálním použitím oceli, které je v současnosti nedostatek, dále kvůli celkové materiálové úspoře, bezúdržbovosti, ale také neuvěřitelně rychlé a snadné realizaci,“ řekl Šurovský.

Unikátní design

Design nového přístřešku včetně umístění a tvaru žeber a sloupů vychází z přirodou osvědčených principů. „Díky tomu můžeme zredukovat objem použitého materiálu a odstranit z konstrukce část přebytečného materiálu a ušetřit ho tak až 60 %. Výsledkem je perforovaná jemná struktura, která odolá stejnému zatížení jako plná betonová deska,“ vysvětluje proces navrhování Záviš Unzeitig, designér společnosti So Concrete. Na zastávce nechybí ani místo k sezení a LCD informační panel

Zastávka Výstaviště nebyla vybrána náhodou. Jde o nejstarší trvalou tramvajovou smyčku v Praze, bohužel jde ale také už dlouhou dobu o značně zanedbané místo. Přístřešek by ho měl částečně zvelebit, v blízké budoucnosti by však mělo dojít ke kompletní rekonstrukci nejen tramvajové tratě, ale i okolí. „Nyní se náš záměr projednává s orgány státní správy a samosprávy, výsledkem bude mj. i doplnění bezbariérových úprav zastávek,“ uzavřel Jan Šurovský.

Fotogalerie
28 fotografií