Práce aktuálně probíhají na odstranění zábradlí z ulice Vinohradská. Další ulice Jana Želivského už zábrany nemá. „V minulosti se zábradlí do ulic dávaly ‚pro jistotu‘. Reálně se nevědělo, kde dávají smysl, a kde ne. Veřejný prostor má být pro lidi, ne místem překážek, které někdo bez většího přemýšlení do Prahy nasázel,“ uvádí Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.

Magistrát si nechal v minulosti roku 2015 od Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) zpracovat Katalog nadbytečných zábradlí, která dosahují délky jedenácti a půl kilometrů a nachází se na padesáti různých místech. „Nyní máme identifikováno 11,2 km nadbytečných zábradlí a číslo se pravděpodobně dále zvýší. Statistika za jednotlivé MČ by teď tedy měla velmi malou vypovídající hodnotu,“ sděluje Blesku Marek Vácha, tiskový mluvčí IPR Praha.  

Odstranění prvních 600 metrů realizovala Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK). „Řádově se odstranění pohybuje v desítkách tisíc korun včetně likvidace a úpravy terénu, a to v rámci běžné údržby na základě vydaného rozhodnutí o stanovení opatření obecné povahy,“ informuje Blesk tisková mluvčí TSK Barbora Lišková. 

Bezpečí, nebo nadbytečnost?

Okolo likvidace zábradlí se na sociálních sítích strhla vášnivá debata. Jeden tábor má strach z aut, druhému se líbí, že z města mizí zábrany bez špetky estetiky. „Takže bezpečnostní bariéra mezi chodci a auty je pryč. A přibyla možnost zaparkovat částečně na chodníku,“ zlobí se uživatel Bohumil. Tento názor však kontruje místostarosta prahy 3 Ondřej Rut.

„Zábradlí je historicky často umístěno na místech, kde brání přirozené prostupnosti pro pěší, někdy odděluje parkovací pás od chodníku, čímž nutí pasažéry aut při výstupu využívat k chůzi vozovku a bezpečnost naopak snižují,“ upozorňuje Ondřej Rut. Aktuálně upravovaná Želivského ulice slouží prakticky jako druhá magistrála, kde se chodci necítí bezpečně a zábradlí poskytuje psychologickou podporu. „Na druhou stranu vytváří pro vozidla oddělený koridor, který motivuje ještě k rychlejší bezstarostné jízdě a nežádoucí charakter tranzitní komunikace tím posiluje. Argumenty pro odstranění i zde u mě osobně převažují,“ říká Ondřej Rut.

Při nárazu zábradlí nepomohou

Stejně tak mluvčí IPRu upozorňuje, že zábradlí nemají plnit ochrannou funkci proti nárazu. Místo toho používá město svodidla nebo citybloky. „Při nárazu vozidla proto často dochází k proražení zábradlí a odletění jeho jednotlivých ostrých  částí na chodník proti chodcům,“ popisuje Marek Vácha.  

Zábradlí tedy reálnou ochranu chodců zábradlí neplní, pouze psychologickou. „Z pohledu řidiče zábradlí vytváří rovněž pocit, že máme volný bezpečný průjezd, tím pádem snižujeme svoji ostražitost a zvyšujeme rychlost,“ dodává tiskový mluvčí. Nejbezpečnější komunikace se nachází v obytných zónách, kde musí řidiči jezdit pomalu, chodci chodí všesměrně a od vozidel je neoddělují žádné bariéry. „V takovém prostoru jsou pochopitelně všichni obezřetní, což je z hlediska bezpečnosti to nejdůležitější opatření,“ uvádí Marek Vácha.  

Video
Video se připravuje ...

Na Vinohradské je mnoho červeno-bílých zábran. Momentálně v září 2022 se tu jedna odstraňuje, zbývá 5 000 metrů nadbytečných zábran v rámci celé Prahy. Jan Dařílek

Fotogalerie
13 fotografií