Dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční a další návaznou dopravou, vznikne v rámci výstavby trati na letiště v rozvojovém území poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště. „Odhadovaná cena celého úseku z Prahy na letiště vychází na částku kolem 40 miliard,“ sděluje Blesku tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Vyšší náklady souvisí se stavbou tunelů a dalších umělých staveb, které stojí hodně peněz. Hotovo by mělo být v roce 2028.
Nový terminál Dlouhá Míle
Dominantou budoucího moderního a plně bezbariérového terminálu je jeho zastřešení. Cestujícím umožní přestup „suchou nohou“ mezi vlaky, městskými i příměstskými autobusy či tramvajemi. Významným prvkem terminálu bude i parkoviště P+R, jehož kapacitu bude možné v budoucnu navyšovat až na přibližně 2100 stání.
Architektonický návrh se snaží využívat potenciálu terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího developmentu v okolí. „Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ říká Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín architekti, která je autorem architektonického řešení.
Suchou nohou na vlak
Dominantou budoucího moderního a plně bezbariérového terminálu je jeho zastřešení. Výška střechy se mění podle funkcí jednotlivých částí objektu. Zastřešení je nejnižší nad autobusovými nástupišti, následně po křivce stoupá směrem k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak.
„Umožňuje pohodlně přestoupit ‚suchou nohou‘ a zároveň cestující vede. Velkorysá střecha je totiž intuitivním navigačním systémem, jehož nejvyšší bod univerzálním jazykem sděluje, kde je vstup,“ dodává Jiří Pavlíček. Jednoduchost orientace a co nejkratší doba transferu mezi autobusem a vlakem byla základním vstupním parametrem při návrhu stanice. Tato vazba bude tvořit až 75 procent přestupů.
Střecha je ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část obsahuje solární panely, které pokryjí spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti. V rámci terminálu budou též kryté vytápěné prostory, kde se budou prodávat jízdenky a cestující si budou moci koupit i časopis nebo něco k jídlu a pití. Některé stěny a střechy budou zatravněné, aby zadržovaly dešťovou vodu.
Metro ne, vlak ano
Magistrát uvažoval o možnosti prodloužit na letiště metro. „Kvůli nižšímu vytížení by ale jezdily poloprázdné vagóny, a to by bylo nehospodárné. Nebo by jezdily dál jen některé soupravy a další by se složitě vracely zpět. O ceně za ražbu metra ani nemluvě,“ komentuje primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Každopádně v budoucnu, v rámci desetiletí, vyroste v Praze metro O, jehož jedna zastávka se bude nacházet u terminálu Sever.
Kdy a jaký máte nárok na kompenzaci při zpoždění nebo zrušení letu? Videohub