Původně měla být lávka u tramvajové smyčky Dlabačov zbourána za zhruba 15 milionů korun. Má přitom výjimečnou konstrukci, což potvrdila Fakulta stavební ČVUT. „Zjistili jsme, že se nám povedlo lávku opravit za náklady v řádu jednotek milionů, namísto desíti až patnácti milionů korun za demolici," popisuje náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Lávku město znovu zprovoznilo po 30 letech. Studenti mohou nyní přecházet vozovku mimoúrovňově.

Město přitom chtělo tramvajovou smyčku zrekonstruovat a oživit již dříve. Kvůli složitému procesu při vyplnění místa zajímavým obsahem trval projekt déle, než se plánovalo. „Když máte točnu, kde se nachází pouze toalety pro řidiče a chcete z místa udělat veřejný prostor, tak musíte provést spoustu drobných úkonů, změnit provozní řád, vybudovat toalety, zařídit, aby se tu mohl objevit food truck a zaparkovala tramvaj,“ komentuje radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha sobě).

Nový turistický cíl?

„Řekl jsem si, že v dopravním podniku vyřazujeme spoustu tramvají. Když se jedná o točnu, mohla by se oživit tramvajemi," popisuje vznik nápadu Adam Scheinherr. Proto se sem magistrát rozhodl umístit jednu vyřazenou tramvaj, veřejnosti je volně přístupná. Navíc místem v létě projíždí historické tramvaje číslo 42, které vozí zejména turisty. Na točně se nachází jejich konečná stanice.

Podle Hany Třeštíkové ožil nevábný zakletý kout v centru města. „Spojení gastro provozu s kulturou je ten nejlepší mix k tomu, aby natáhl nejen lidi z okolí, ale díky tramvajím „hop on, hop off“ č. 42 i turisty z centra města," popisuje. Městská společnost Kreativní Praha následně vytvořila otevřené výběrové řízení, ve kterém zvítězil projekt Ondřeje Kužílka a Jana Řídkého s názvem Bistro Točna. Foodtruck stojí na pozemku Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), kterému platí nájem za pronájem místa.

Domácí kuchyně

Ondřej Kužílek, spoluvlastník Bistra Točna, je i se svým kolegou místní. Nejvíce se mu líbilo propojení Pražského hradu, studentských kolejí a rezidenční části Břevnova. I přes velký pohyb lidí nemělo místo žádné využití. „Začali jsme gastrem, ale brzy chceme navázat kulturními akcemi, ať už pořádáním amatérského divadla, cvičením jógy či malými hudebními vystoupeními. Čímkoliv, co bude umožňovat součinnost s lidmi, místními celky, Prahou 6 i dopravním podnikem,“ vysvětluje Ondřej Kužílek.

Nově zrekonstruovaná tramvajová smyčka Dlabačov slouží místním i turistům. Je zde Bistro Točná s domácí kuchyní, lávka na Strahov a jezdí sem letní historická tramvaj číslo 42. Foceno v létě 2022.
Autor: Jan Dařílek

Autoři podobu projektu a využití architektonicky zajímavého objektu konzultovali také v rámci workshopu uspořádaném mezinárodní vysokou školou architektury ARCHIP, do kterého se zapojilo na 50 studentů z celého světa. Vypracovali návrhy, jak by místo mohlo v budoucnosti vypadat. Některé vizualizace jsou vystaveny v tramvaji.  „Bistro stavíme na unikátnosti. Jak je unikátní tento prostor, tak nechceme jít cestou fastfoodu, ale originálního domácího street foodu,“ vysvětluje Ondřej.  

Budoucí rozvoj točny Dlabačov

Na základě svého oblíbeného studentského architektonického návrhu by si spolumajitel bistra přál, aby se místa, kde lidé přirozeně chodí, propojila. „Návrh větší zeleně a cestiček, které propojí místo ze Strahova až na hlavní třídu z jednoho směru. Z rezidenční části směrem k hradu by mohlo vyrůst další propojení,“ sděluje Blesku Ondřej Kužílek. Momentálně mají za sebou jeden týden provozu. Žádný rozvoj bistra zatím neplánují.

Food truck zatím funguje sezónně o víkendech od 10:00 do 21:00. Ideálně by ale majitelé chtěli mít otevřeno každý den v týdnu. „S tím, že všední dny by bylo otevřeno jen odpoledne. Záleží, jak rychle to zvládneme,“ dodává Ondřej Kužílek. Největší radost má Ondřej z piva pod vlastní značkou. „Pivo, které čepujeme, není ničím výjimečné. Je to tradiční dobře udělané pivo. Snažíme se držet řemeslnou čistotu,“ popisuje sládek a spolumajitel Pivovaru Kladno Kročehlavy.

Další rekonstrukce v dohlednu

Podle Hany Třeštíkové se v Praze nachází dva druhy podobných míst. Mezi ty první patří točna Dlabačov nebo podchody u zastávky metra Vltavská. Lze je proměnit s vynaložením menších prostředků. „Poté jsou místa, o kterých víme, že by potřebovala zásadní změnu, ale je nutná větší investice, například budova Orionky,“ popisuje radní pro oblast kultury a cestovního ruchu.   

Město chce postupně podobná místa objevovat, ale k úspěšné rekonstrukci musí spolupracovat několik různých subjektů, nejen DPP a TSK, ale i městské části. Když se tento koncept osvědčí, bude město přemýšlet i o rozvoji blízké tramvajové smyčky Královka, kde se točí linka 23. Také se momentálně připravuje Vršovická drážní promenáda po bývalé železniční trati.  

Video
Video se připravuje ...

Příjezd letní historické tramvaje číslo 42 na nové zrekonstruovanou tramvajovou smyčku Dlabačov v létě 2022. Jan Dařílek

Fotogalerie
14 fotografií