Nový most, který dostal pracovní název Dvorecký, by měl hlavnímu městu pomoct hned v několika směrech. Především vznikne důležité propojení vltavských břehů mezi zlíchovským a podolským nábřežím. Cílem stavby je zlepšit propojení obou břehů Vltavy v jižní části hlavního města Prahy pro městskou hromadnou dopravu, cyklisty i pěší. Další výhodou je i propojení cyklistických stezek A1 a A2, které jsou vedeny po obou březích.

„Zlepší se přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce. Po mostě budou jezdit dvě tramvajové linky a čtyři autobusové. Odhadujeme, že Dvorecký most v budoucnu denně využije 50 000 uživatelů napříč druhy dopravy a výrazně se zjednoduší cestování mezi oběma břehy řeky. Například autobusová linka 118 díky odklonění z Barrandovského mostu ušetří Pražanům pět minut cesty,“ vysvětlil primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Postaveno za 2,5 roku, záruka 10 let

Dvorecký most dle vyhraného tendru postaví Metrostav TBR, Strabag a Firesta Fisher. Podle Scheinherra vyhrály tyto firmy hned z několika důvodů. „Za prvé to byla nejnižší cena, důležitá byla ale i nabízená doba trvání zakázky, která byla u tohoto konsorcia nejkratší a navíc nabízí nejdelší záruční dobu,“ řekl Scheinherr.

V praxi to znamená, že firmy se zavázaly postavit most za 810 dní od převzetí stavby, tedy za zhruba 2,5 roku. „Záruky jsme nastavili tak, že na stavební práce budou platit 6 let a na železobetonovou konstrukci se bude záruka vztahovat po dobu 10 let,“ vysvětlil předseda představenstva firmy Metrostav TBR Aleš Gothard.

7 etap

Stavba Dvoreckého mostu je rozplánovaná do 7 etap, a to tak, aby byly koordinované s etapami oprav Barrandovského mostu. Počítá se totiž, že při hlavní opravě Barrandovského mostu se autobusová doprava přesune na Dvorecký most.

První etapa bude zahájena přípravnými pracemi, které zahrnují především přeložky inženýrských sítí, ale také vybudování jednotlivých přístupů na stavbu, vybudování zázemí pro dělníky, dále také demolice některých objektů, které jsou nyní v místech plánované stavby. Následovat bude výstavba pilířů a opěr budoucího mostu, na kterou naváže betonáž nosné konstrukce a také demontáž provizorních mostů. Ve finálních dvou etapách je pak plánována výstavba mostního svršku, vozovek a tramvajového tělesa na mostě.

Umístění

Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů. Stavba zahrnuje obě předpolí mostu včetně lávky pro cyklisty, opěrné zdi a uměleckých děl. Upraven bude rovněž prostor pod mostem podle návrhu výtvarníka Kryštofa Kintery.

Fotogalerie
22 fotografií