Okolí O2 areny, stejně jako celé Vysočany, bylo historicky území plné továren. Když kolos ČKD zkrachoval a tovární budovy začaly chátrat, začala na vzniklých brownfieldech dynamická výstavba především kanceláří a bytů, která neměla jasnou vizi ani jednotný směr.
Většina podobných lokalit má problém s nedostatečnou dopravní obslužností, to ale není případ Vysočan. Napojení na dopravu do centra je dostačující, k dispozici je metro, tramvaje i autobusy. Problémem je však prostupnost, která je tristní a většina Pražanů se okolí O2 areny raději vyhne. „Místo je v těsné blízkosti metra s velkým potenciálem rozvoje, je ale ukryto za vysokým neprůhledným plotem a nijak nereaguje na své okolí,” vysvětluje Jan Jarolím (ODS), místostarosta MČ Praha 9 odpovědný za územní rozvoj.
Město krátkých vzdáleností
Praha 9 chce celé okolí upravit, ráda by zde viděla nové centrum městské části, nechala si proto zpracovat i urbanistickou studii od studia Qarta architektura. „Máme šanci postavit opravdové město krátkých vzdáleností, které kombinuje možnosti pro bydleni, práci i zábavu. Zároveň bychom tady rádi vybudovali nové centrum s náměstím, školou a dalšími veřejnými funkcemi,“ říká starosta MČ Praha 9 Tomáš Portlík (ODS).
Urbanistická studie od Qarta architektura řeší území o rozloze zhruba 180 tisíc metrů čtverečních, architekti zde navrhli bytové domy s asi 3 500 byty, kromě toho také novou školku, školu a další občanskou vybavenost. „Místo má velmi dobrou dopravní obslužnost, je tu metro, tramvaje i vlak. Okolo těchto dopravních uzlů by mělo vzniknout centrum s pracovními příležitostmi, směrem blíže k parku v okolí Rokytky by pak měla navazovat bytová výstavba,“ řekl architekt Jiří Řezák ze studia Qarta architektura.
Místo chátrajícího nádraží Žižkov nová čtvrť. Developeři přispějí 1,5 miliardy na rozvoj infrastruktury
Pozemky vlastní celkem asi 6 různých majitelů, aby měla městská část lepší vyjednávací pozici, chce část pozemků koupit. Konkrétně ty, které v současné době vlastní Howden ČKD Compressors. Některé budovy na území se už stavět začaly, například na bývalém parkovišti staví firma Syner desetipatrovou budovu s kancelářemi.
Anketa
Městská část chce v rozvoji území a především na budoucí podobě náměstí, které by mělo nést jméno po Emilu Kolbenovi, co nejvíce spolupracovat i s veřejností. Proto připravila anketu, ve které se Pražané mohou vyjádřit nejen k budoucí podobě nového náměstí, ale také například k tomu, zda má městská část usilovat o odkup části pozemků. V dalších otázkách se mohou občané vyjádřit, jaká vybavenost by jim vyhovovala. Na výběr je třeba centrum moderního umění, komunitní zahrada nebo kino. Budoucí podobu také mohou připodobnit k některým ze zahraničních měst jako je Kodaň, Paříž nebo Milán.
I když je většina Pražanů bydlících poblíž pro, aby se místo revitalizovalo, objevují se i obavy, a to především z nedostatku parkovacích míst špatné infrastruktury. „Postavte tu aspoň jeden pořádnej parkovací dům výhradně pro rezidenty, jinak můžete jít se smělými plány do pr*ele,“ nebere si servítky Marek S. „A auta se budou vznášet. Už tak je to neúnosné. Sokolovska a Kolbenova ucpaná. Udělejte pořádné cesty pak stavte ty vaše nesmysly,“ přidala se k Markovi Ester V. Řada místních ale anketu vítá a na změnu se těší. „Díky za anketu, ráda vyplním. doufám, že se v rámci proměny přibude i více zeleně,“ uzavírá Karlolína V.