Případnou podjatost magistrátu řešilo ministerstvo několikrát a celý proces se táhl skoro rok a půl. Odbor drážní a vodní dopravy ministerstva námitku o podjatosti v září 2020 zamítlo. Následovalo několik odvolání spolku a následných rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy. Nakonec nyní ministerstvo potvrdilo své rozhodnutí, že magistrát podjatý není.

Stavbu by to zdrželo

Spolek Pankrácká společnost proti stavbě metra vystupuje dlouhodobě, kdy nesouhlasí mimo jiné s vybudováním stanice Olbrachtova. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Novými Dvory a poté povede až do Písnice. „Pokud by ministerstvo rozhodlo, že je magistrát podjatý, všechno by se vrátilo na začátek. To by zpozdilo výstavbu metra o rok až rok a půl,“ řekl Scheinherr.

Vadí lokalita i zánik zeleně

Spolku dlouhodobě vadí v projektu metra několik věcí. Jednou z nich je stavba tzv. pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Scheinherr v minulosti řekl, že ve všech námitkách se město snažilo vyjít obyvatelům vstříc a zmenšilo prý staveniště, které nebude před domem, a z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů bude pokáceno 33 stromů. Zástupci spolku několikrát zopakovali, že městu nevěří, že dodrží své sliby.

V současné době musí ministerstvo rozhodnout ještě o osudu stavebního povolení, které bylo vydáno letos v červenci a zatím je nepravomocné. Spolek se proti povolení odvolal krátce po jeho vydání. „Na rozhodnutí v tomto případě ještě čekáme,“ řekl Scheinherr.

V minulosti vznikly DPP komplikace také s uzavřením smlouvy se stavitelem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale letos v červnu rozhodl, že podnik může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. Do té doby mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci. Letos v červnu všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu.

Z Písnice do Vinohrad

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

Video
Video se připravuje ...

Pokládka posledních tzv. vyzařovacích kabelů sítě LTE mezi stanicí pražského metra Rajská zahrada a Černý most. (24. listopadu 2021) CNC/Jan Zázvorka

Fotogalerie
71 fotografií