Hřibův tunel na pražském magistrátu? Pirátské IT zakázky zkoumá antimonopolní úřad
Vedení pražského magistrátu v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) má problém. Kvůli neoprávněnému dělení zakázek je teď v hledáčku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Hodnota zakázky, kterou může firma dostat bez soutěže, totiž nesmí překročit dva miliony. Jenže některé podniky od magistrátu získávaly zakázky „z ruky“ opakovaně a v součtu tak dostaly i několikanásobně víc než zmíněné dva miliony. Antimonopolní úřad prověřuje zakázky v celkové hodnotě 60 milionů. Co konkrétně firmy pro město dělaly? A jaký měly tyto projekty konkrétní přínos Pražanům?
Piráti rozdělili za devět měsíců zakázky bez soutěže tzv. z ruky úzkému okruhu opakovaně poptávaných firem. Celkem se jednalo o zakázky v hodnotě 60 milionů Kč, vyplývá to z údajů, které Blesk Zprávy zjistily z veřejně dostupných registrů smluv.
S některými firmami, například se společností IT Consult Solution s.r.o., Piráti podle vlastního registru schůzek řešili v roce 2015, jak na IT v Praze. Společně se scházeli tedy ještě předtím, než se Piráti dostali k moci. V období od 24. 9. 2020 do 11. 5. 2021 dostaly od magistrátu zakázky bez soutěže následující firmy:
Jak je patrné z výše uvedené tabulky, některé z firem získaly zakázky opakovaně. Například firmě Delta Advisory IT magistrát bez soutěže přiklepl zakázky v celkové hodnotě dva a půl milionu, přičemž limit pro veřejné zakázky malého rozsahu je dva miliony. To vše za 12 měsíců a bez soutěže. Jednalo se o tři platby v květnu 2020, v listopadu 2020 a v dubnu 2021 v hodnotách 920 000, 730 000 a 912 000 korun. Vyplývá to z registru smluv.
Oficiálně jde o podezření z dělení veřejných zakázek, kauzu aktuálně vyšetřuje ÚOHS. Všechny tři zakázky totiž mají shodný popis činnosti: peníze magistrát vynaložil na projektové řízení pro digitalizaci agend a administrativní podporu projektového managementu.
„Veřejné zakázky malého rozsahu nejsou žádné zakázky z ruky, soutěží se podle přesně daných pravidel. O počtu podaných nabídek týkajících se firem, o kterých ve svém článku píšete se může transparentně přesvědčit na veřejně přístupném portálu Golemio.cz úplně každý. Nikdy do soutěže nedorazila jen jedna nabídka,“ brání se magistrátní mluvčí Martina Vacková.
Co magistrát za miliony vlastně nakoupil?
U zkoumaných zakázek se jedná o nákup služeb expertů na projektové řízení. Praha tak fyzicky nekoupila - platila hodinovou sazbu konzultantům. Co přesně konzultovali a jaký to mělo přínos Pražanům?
„S využitím externích projektových manažerů jsou řízeny například projekty elektronických žádostí o dotace v kultuře, software pro pohodlnější vyřizování dopravních přestupků, platební brány pro platbu poplatků kartou, Portálu Pražana, a dalších systémů pro vnitřní procesy magistrátu,“ obhajoval pro Blesk Zprávy postup Prahy primátor Hřib.
„Za tabulkové platy je bohužel v dnešní době prakticky nemožné získat na úřad nové kvalifikované pracovníky v oblasti IT, a proto je nutné na tyto činnosti využívat také externích služeb. Snažíme se maximálně využívat k realizaci těchto projektů městskou IT společnost OICT, ale někdy to nebylo v minulosti možné. Je to rozdíl oproti klasickému postupu tradičních stran, kdy zadávací dokumentaci píše soukromá firma, co pak zakázku vyhraje,“ poukázal Hřib na problém s penězi na „ajťáky“.
IT zakázky a jejich dělení v hledáčku ÚOHS
Proč se na IT zakázky na magistrátu zaměřil ÚOHS? „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel podnět týkající se mimo jiné Vámi uváděných veřejných zakázek a dodavatelů. Vyžádali jsme si upřesnění podnětu a rovněž dokumentaci od zadavatele, s níž se v současné době seznamujeme. Předmětem šetření je skutečně údajné dělení veřejných zakázek,„ uvedl na dotaz Blesk Zpráv tiskový mluvčí instituce Martin Švanda.
V případě, že ÚOHS v rámci šetření podnětu získá indicie o možném nezákonném jednání zadavatele, bude podle Švandy ve věci zahájeno správní řízení o přestupku.
Primátor Hřib se nicméně podezření snaží vyvracet. Podle něj vše proběhlo v souladu s vnitřními předpisy magistrátu. Podmínky prý v létě dokonce zpřísnily za účelem vyšší transparence.
„Všechny VZMR byly vždy soutěženy v souladu s vnitřními předpisy magistrátu, tedy obvykle oslovením tří až pěti uchazečů. Už na jaře jsme nicméně prosadili změnu těchto předpisů od 1.7.2021 a nyní budou VZMR nad půl milionu Kč na magistrátu vyhlašovány veřejně otevřenou soutěží. Podobně to bylo námi nově nastaveno i v městské IT společnosti OICT. Zvýšili jsme tak transparentnost VZMR na úroveň běžných výběrových řízení nad 2 miliony Kč,“ vysvětlil postup Hřib a doplnil: „U smluv na čerpání kapacit je samozřejmě fakturováno na základě podrobných výkazů činnosti, zápisy z projektových schůzek jsou standardně archivovány.“
Bartoš o problému ví, Hřib prý slíbil součinnost
Jak vnímá problémy s IT zakázkami v Praze šéf Pirátů Ivan Bartoš, kterému primátor Hřib v kampani přidělává starosti i s tristním stavem dopravy. „Co se podnětů ÚOHS týče, byl jsem ujištěn, že magistrát poskytne plnou součinnost k prošetření této věci,“ reagoval.
Magistrát podle primátorových slov veškerou součinnost s odpovědí na právní otázky ÚOHS poskytuje. „Pokud by doporučil nějakou změnu vnitřních předpisů, budeme se tím na magistrátu řídit. Pracovně-právní záležitosti jakéhokoliv zaměstnance magistrátu řeší na základě zákona o hl. m. Praze ředitel magistrátu. Pokud by snad došlo k jakémukoliv pochybení, tak předpokládám, že budou ředitelem magistrátu vyvozeny patřičné důsledky, “ uvedl Hřib.
Jak to celé začalo.
Případ otevřela interpelace starosty Prahy 9 Tomáše Portlíka (ODS) na květnovém zastupitelstvu. Ten citoval analýzu národního registru smluv, kde jsou konkrétní smlouvy povinně uveřejňovány v plném znění.
Kauzu komentoval i další zastupitel, místostarosta z Prahy 11, Ondřej Prokop (ANO), který provedl aktualizaci podobných případů z registru a dospěl k tomu, že celková výše výdajů na zakázky v IT podobného typu je 100 milionů korun.
„Dnes navrhuji projednat: - Pirátské trafiky v Pražském inovačním institutu.......a podivné IT zakázky, které řídí Pirátský supertrafikant Milan Krch, zastupitel Strč.kraje a současně ředitel IT v Praze,“ napsal k příspěvku na facebooku Prokop.
„Číslo 109 milionů Kč na VZMR za posledních 12 měsíců je nepravdivé. Vzniklo tak, že pan zastupitel Prokop po 7 letech působení v politice není schopen pochopit, jak funguje státní registr smluv a výpisy z něj. Mezi VZMR proto zahrnuje i dílčí objednávky z rámcových smluv, které byly vysoutěženy ve velkých otevřených řízeních, a také objednávky u městské společnosti OICT. Míchá tak hrušky s jablky,“ reagoval na Prokopovo prohlášení Hřib.
Kdo je záhadný Krch a jak se dostal do funkce ředitele IT?
Ondřej Prokop (ANO) avizoval, že téma zařadí jako jeden z bodů k projednání na včerejším Zastupitelstvu hl. m. Prahy. Informoval o tom i novináře prostřednictvím e-mailu.
„Podivné IT zakázky, které řídí pirátský supertrafikant Milan Krch, zastupitel Středočeského kraje, který je současně ředitel odboru IT v Praze!!! Domnívám se, že to, aby významný politický funkcionář, kterým bez debat pan Krch jako zastupitel kraje je, byl současně ředitelem na odboru magistrátu, nemá v historii obdoby! Toto tu, vážení Pražané, nebylo ani za ODS nebo ČSSD! Podivné netransparentní zakázky, které má na svědomí právě Pirát Milan Krch, nyní prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,„ obul se do šéfa pražského IT Prokop.
Nástupu ředitele předcházela organizační změna...
Jmenování současného ředitele Krcha do funkce šéfa pražského IT předcházela organizační změna na magistrátu, v rámci které byl propuštěn předchozí ředitel IT. Na Krchova předchůdce pak z magistrátu zamířilo trestní oznámení. Prokop ve svých projevech narážel i na to, že organizační změna spočívala na rozštěpení odboru na odddělení hardware (infrastrukturu) a oddělení software (aplikace). Standardem ve veřejné správě i soukromém sektoru je přitom zodpovědnost za IT centralizovat u CTO, ředitele pro IT či náměstka IT.
„Odborů, které mají blízký vztah k oblasti IT, je mnohem více než dva. Je to například odbor archivu, který je garantem spisové služby, což je pro úřad ze zákona naprosto zásadní software. Na dalším odboru pak probíhá procesní modelování, které je důležitým vstupem pro digitalizaci vnitřních procesů magistrátu,“ zmínil dále Hřib.
Všechny tyto odbory byly proto v rámci organizační změny sdruženy do nově vyčleněné Sekce řízení a digitalizace, která je vedena zástupcem ředitele magistrátu. Tento zástupce ředitele a zároveň šéf zmíněné sekce je přímým nadřízeným ředitelů obou zmiňovaných odborů a to je tedy role odpovídající roli CTO v soukromých korporacích,“ dodal primátor.
Hřib se z defenzivy pustil do opozice
Primátor nenechal útoky bez odezvy a pustil se do opozice. „Oproti předchozímu vedení města z řad ANO jsme ušetřili v oblasti IT 143 milionů korun ročně. V roce 2018 byl utraceno na vámi zmiňovaných dvou IT odborech celkem 1 101 milionů Kč a v roce 2021 již jen 958 milionů Kč. Tato úspora není tedy jen jednorázová, ale každoroční. V magistrátním IT se ostatně pod předchozím vedení ANO dříve děly velmi zvláštní věci, jako například že firmy inkasovaly peníze předem, řekl a doplnil: „To jsem nikdy v životě za 16 let působení v IT nikde jinde neviděl.“
Legendární hokejista Jiří Holík!
Co říkáte na plány Evropské unie, která se rozhodla razantně snížit a eliminovat veškeré škodlivé emise nástupem elektromobilů, solárních elektráren, zákazem jádra (především v Německu) i uhelných elektráren?
No, to jste mi nahrál, protože to je taková blbost, že nad ni není. Kvůli několika idiotům z EU se tady budeme takhle plácat, zatímco Amerika, Rusko, Čína nebo Indie – ty budou dál vypouštět do ovzduší všechny ty svoje emise, ale my to tady jako Evropa vytrhneme a zachráníme planetu!
Jediné, co bude, že se to bude muset z našich peněz těžce dotovat. A já jsem si už chvíli naivně myslel, že teď, po tom covidu, kdy evropská ekonomika na tom není celkově dobře, že se na to vykašlou nebo to aspoň odloží, ale to je prostě blbost, že tomu není rovno. Já nemám nic proti ekologii, ale proti rozumné ekologii, tohle vám i obyčejný selský rozum napoví, že je to nesmysl a šílenost. A když tak chtějí chránit to životní prostředí, proč nemluví taky o tirácích, o ropných tankerech, lodích vůbec nebo o letadlech? Ne, oni si to vynahradí tímhle pitomým a drahým způsobem.