„Praha si zaslouží mít vlastní přístřešky na zastávkách a další prvky městského nábytku od laviček až po stojany na kola. Cílem je, aby město nebylo v budoucnu vydíratelné ze strany dodavatelů,“ myslí si Zdeněk Hřib (Piráti), primátor hl. m. Prahy. Magistrát ukončil smlouvu s předchozích koncesionářem z devadesátých let, kdy byla podle primátora Praha řízena za pomoci podivných praktik. Nové stanice budou ze železa a skla. 

Za kolik a kde první?

První vlaštovkou se stala konečná autobusová zastávka Velká Ohrada v Praze 13. Další se budou vyměňovat kus za kus. Dva týdny až deset dní si tak Pražané kvůli pracím neužijí komfortu při čekání na dopravní spojení. Stávající koncesionář původní přístřešky odstraňuje i se základy, které jsou ze statického hlediska nepoužitelné. 

Novým prvkem bude signalizace dojezdových časů, led osvětlení, majáky pro nevidomé a na předem vytipovaných zastávkách se objeví 200 až 300 reklamních LED obrazovek s měnícím se podsvícením tak, aby reklama nebila v noci do očí. „Nejedná se přitom jen o výměnu. Přístřešky vzniknou i na rekonstruovaných a nově stavěných tramvajových tratích. Městské části mohou požádat o umístění přístřešků tam, kde dříve nebyly,“ upřesnil místopředseda představenstva Technologie hl. m. Prahy (THMP) Tomáš Novotný.

Zadarmo to nebude

Vylepšení se dočká minimálně 690 zastávek. Přesný počet nových přístřešků na stanicích, které dosud byly pod širým nebem, se zatím neví. Celková cena za celý projekt se odhaduje na jednu miliardu korun včetně rezervy pro zastávky, kde přístřešky ještě nejsou. Podobu dodávaných prvků určila mezinárodní designerská soutěž již v roce 2016. Autorem návrhu je studio Olgoj Chorchoj.

Přitom jedna výměna vyjde zhruba na 350 tisíc korun plus další sto za instalaci elektrické přípojky. Za vyšší cenu může nárůst cen oceli a hliníku. Provozovatelem by měl být DPP. „O jiné alternativě neuvažujeme,“ sdělil předseda představenstva a generální ředitel THMP Tomáš Jílek. Následně se vysoutěží inzerenti reklam.

Nejzazší plány

„Obnova zastávkové sítě v Praze bude pozvolná – potrvá necelé dva roky. "Nebude nutné rozkopat celou Prahu a řešit, že by najednou v celé Praze na cestující na zastávkách pršelo nebo na nich nemohli čekat či nastupovat,“ uvedl radní za Prahu Jan Chabr. Pokud to klimatické podmínky umožní, plánuje THMP ještě do konce letošního roku vyměnit zhruba dvě desítky přístřešků. 

Video
Video se připravuje ...

Slavnostní přestřihnutí pásky za účasti zástupců THMP a primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) Jan Dařílek

Fotogalerie
12 fotografií