V úterý zhruba dvacet minut po půlnoci přijíždí na Rajskou zahradu poslední spoj, zastávka se postupně vylidní, cestující míří do svých domovů a stanice se zamyká. Parta techniků pokládající kabel, který umožňuje šíření mobilního signálu, ale touto dobou ale teprve přichází do práce. Šest mužů ve žlutých vestách musí nejprve počkat, až se v tunelu vypne proud a z druhého konce metra sem dorazí tzv. mufka.
Přijíždí "mufka"
Tento název se v dopravní hantýrce vžil pro motorové univerzální vozidlo označované zkratkou MUV, což je vlastně drezína používaná na železnici hlavně pro převoz přepravu nákladu nebo jako je to mu v případě prací v metru. Několik minut po jedné se tunelem začne rozléhat dunění, což naznačuje, že se mufka, kterou pohání dieselový motor, blíží. Přivezla velké kotouče s kabelem. Na vozík, který táhne, naskáčou technici a vyráží do tunelu.
Kabel "vyzařuje" signál
Je vidět, že skupina je již sehraná a práce postupuje plynule. Mufka projíždí tunelem takřka krokem a technici postupně kabel odvíjí a přidělávají ho do předem připravených úchytů. Mají na to jen několik, protože před čtvrtou hodinou se zase pomalu rozjíždí ranní provoz metra. Kabelu se říká „vyzařovací“, protože vysílá signál do vozů metra a proto se také pokládá ve výšce oken. „Chová se jako dlouhá anténa po celé délce tunelu,“ vysvětlil manažer projektu Martin Štrébl. Za směnu se dá položit i více než kilometr kabelu, ale záleží na podmínkách. V některých místech jsou tunely široké a nelze kabely přidělávat přímo z mufky a technici pak musí používat žebříky.
Dokonce roku bude hotovo
Ze stanic pražského metra chybí už pokrýt pět, Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) i konsorcium operátorů, které celý projekt za zhruba půl miliardy korun financuje, počítá s tím, že LTE signál všechny stanice by měly být pokryté do konce roku. Kromě Rajské zahrady a Černého mostu zbývá pokrýt ještě stanice Střížkov, Prosek a Letňany.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) poznamenal, že celý projekt začal ještě za minulého vedení magistrátu a původně se počítalo, že pokrytí metra signálem LTE bude hotové do konce příštího roku. „Snažili jsme se poskytnout veškerou součinnost a spolupráci i třeba s úřady a tím co nejvíce urychlit práce tak, aby byly co nejdříve hotové a byli jsme na úrovni metra 21. století,“ řekl.
Práce urychlilo omezení provozu
Generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski poznamenal, že metro nyní všem cestujícím poskytne komfort, který od MHD očekávají. Pokládání kabelu na zhruba 120 kilometrech linek metra se zrychlilo i díky omezení provozu kvůli pandemii covidu. „Paradoxně tomu pomohla i koronavirová doba, kdy metro přestalo jezdit dřív a tudíž bylo možné v těch tunelech pracovat déle,“ doplnil.
Koronavirus ale přinesl i komplikace, manažer celého projektu Martin Štrébl upozornil na to, že nákaza se dostala i mezi některé techniky a aktuálně například zpomalila zprovoznění signálu ve stanici Letňany. Práce také trochu ztížily momentální potíže s dodávkami materiál z Číny, i tak to ale vypadá, že vše by se mělo stihnout do konce roku. Jedinou výjimkou, kde mobilní signál LTE nebude, je stanice Jiřího z Poděbrad, která prochází rekonstrukcí.