Nařízení regulující reklamu v centru města platila původně od roku 2006, ale týkala se hlavně nejpřísněji chráněného centra města, pro které se v podstatě nic nemění. Nově se pravidla týkají také širšího centra, jako jsou Vinohrady, Dejvice nebo Smíchov, ale i dalších území, kam sahá ochranné pásmo památkové rezervace. Reklamy se na domech nesmí objevit ani v Nuslích, Michli nebo v Motole.

Hrozí pokuty

Jedná se o další fázi boje proti vizuálnímu smogu v ulicích města, se kterým začal magistrát již loni, když vydal svůj Manuál pro kultivovanou Prahu, který má za cíl, aby město nevypadalo jako lunapark. Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (za TOP 09) má nová vyhláška nastavovat jasná pravidla regulace reklamy. „Dobu, než nařízení vejde v platnost, jsme nastavili nadstandardně dlouhou, aby se provozovatelé mohli na nová pravidla zavčas připravit,“ poznamenal náměstek. Ne všichni provozovatelé s tím ale souhlasí, podle magistrátu dokonce odmítají své reklamy odstranit. Živnostenský odbor magistrátu jim za to ale může dát pokutu až dva miliony korun. 

Pro reklamní plachty platí pravidlo, že na domech nesmějí být umístěny „převěsy a plachty z jakéhokoliv materiálu, kromě těch, které jsou umístěny pouze na stavebním lešení stojícím na přiléhající pozemní komunikaci po dobu provádění stavebních prací na objektu, který kryjí, pokud tyto převěsy a plachty zároveň zobrazují tento objekt a plocha vlastní reklamy nečiní více než 20 % celkové plochy převěsu nebo plachty“.

Žádné rozdávání letáků

To platí jak pro centrum, tak i pro širší centrum a další vybraná území. Nesmí se objevovat ani například v Malešicích, Nuslích nebo v Košířích. Vyhláška město rozdělila do tří zón. Nejpřísnější pravidla platí na území Pražské památkové rezervace, kde se nesmí ani rozdávat reklamní letáky, zakázané jsou i lidé v reklamních převlecích. Letáky jsou zakázané i v druhém pásmu památkové zóny, což jsou například Vinohrady nebo Karlín. Kromě míst zkolaudovaných pro reklamu se tu nesmí vylepovat ani plakáty.

Kromě reklamních plachet je ve všech zónách, které stanovuje vyhláška, také zakázaná reklama v podobě konstrukcí na dopravních prostředcích. Třetí, nejméně regulovaná zóna regulace zahrnuje několik vybraných katastrálních území, například Radlice, Malešice, Košíře, Podolí, Libeň nebo Dejvice. Na webu Institutuplánování a rozvoj hlavního města Prahy lze najít i mapu, která všechny zóny vymezuje. Vyhlášku tam zakazuje pouze reklamní plachty a konstrukce na dopravních prostředcích. 

Konec „divokého západu“

Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherra (Praha Sobě) mají nová pravidla ukončit podnikání ve stylu „divokého západu“, kdy si mohli provozovatelé reklamy dělat, co chtějí. Inspiraci čerpá ze západní Evropy, kde je podle něj běžné omezovat reklamu ve velkých městech. „Naším cílem není reklamu v Praze zakázat. Jen by měla mít určitou úroveň. Na reklamní plachty se na rozdíl od jiných druhů reklamy zatím žádná pravidla nevztahovala, a tak se objevovaly i na místech, kam rozhodně nepatří,“ uvedl.

Je to diskrimance?

Provozovatelé reklamy ale s novými pravidly nesouhlasí, Praha podle nich porušuje hospodářskou soutěž. Sdružení provozovatelů firem venkovní reklamy už od loňského roku, kdy vyhláška vznikla, proti jejímu zavedení bojuje. „Podle nás je regulace diskriminační, omezuje určitý segment, zatímco jiný zvýhodňuje, a proto bojujeme za její zrušení,“ říká předseda sdružení Josef Souček. Provozovatelům vadí, že reklama se omezuje v místech, kde je pořád možné provozovat různé billboardy nebo tzv. bigboardy, a proto jim přijde diskriminační. Stěžují si jak u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i u Evropské komise. 

Nařízení magistrátu kritizuje i opoziční zastupitel a poslanec Patrik Nacher (ANO). „Správný boj proti vizuálnímu smogu v historickém centru se v podání vedení města zase zvrtnul ve snahu regulovat všechno a všude,“ napsal na Twitteru.

Fotogalerie
9 fotografií