„Optimálně by mělo být město postaveno tak, aby člověk mohl volit jakýkoliv způsob dopravy chce a nemusel volit ten nejméně hrozný,” myslí si Lucie z projektu Holky na kole. Ten odstartovala Jana Trávníčková, která po návratu z Nizozemska do Prahy zjistila, že zde jezdí málo žen na kole. Postupně vytvořila celou komunitu, do níž se připojila i Lucka. 

Raději s helmou

Cílem projektu je organizovat společně vyjížďky, které se díky velkému zájmu rozšířily i za Prahu. Holky na kole chtějí zároveň učit nováčky, jak bezpečně jezdit po městě. Co se helmy týče, Lucka jí doporučuje hlavně kvůli samo-nehodám, ale zároveň dodává, že v zahraničí není standardem. 

Nicméně podle statistik, které má spolek k dispozici, zemřelo za loňský rok už více než 30 cyklistů při nehodách, a dalších 162 bylo těžce zraněno. „Přitom si právě cyklisté neuvědomují, že nehoda na kole v rychlosti 25 km/h se dá přirovnat pádu z výšky 2,5 metru přímo na hlavu,” uvádí  asociace Záchranný kruh. Ta je neziskovým sdružením záchranářských, vzdělávacích a další subjektů, které se zabývají vzděláváním, prevencí a přípravou v oblastech rizik a mimořádných událostí a bezpečnosti.

I cyklisté dělají chyby

Mezi nejčastější příčiny nehod s úmrtím cyklistů patří nesprávný způsob jízdy (37,5 procenta), následuje nepřiměřená rychlost (28 procent) a nedání přednosti v jízdě (19 procent). V 17 procentech nehod byl zjištěn alkohol v krvi s hodnotou vyšším než jedno promile. Počet cyklistů nicméně neustále roste a to jak ve městech, tak mimo ně. Pomáhá tomu i rozmach elektrokol. Jenomže s růstem cyklistů roste míra krádeží. 

Kolo zdarma?

Podle nových statistik na Ministerstva vnitra se za poslední léta Pražanům ukradla kola v hodnotě více než 147 milionů korun. Objasněnost krádeží je za 3,5 roku pouhých 5,9% a návratnost zadržených hodnot smutných 0,7%. 

Pomoci by mohly stopovací potisky a čipy, které by byly propojené s Interpolem a Europolem. „Když mi pachatel kolo ukradne, odebere veškeré identifikátory tvorby,” vysvětluje Romana Klimešová, jednatelka firmy DATATAG, která takové čipy poskytuje.

Pokud na kole není identifikátor výrobce, nelze kolo ztotožnit s vlastníkem. „Když je tam však náš systém, který není na první pohled vidět, jsme schopni kolo ztotožnit. Prokáže to osobu a usnadní to práci policie,” dodává Klimešová. 

Kódy v akci

V praxi funguje systém tak, že se na všechny lakované komponenty kola přiloží speciální šablona s unikátním kódem, skrze kterou se do kola propije UV látka, viditelná pouze díky UV lampě. Tam, kde se nedá použít UV tekutina, používají se mikrotečky. „Policie pozná kolo, majitel se prokáže a pojišťovna ví, komu stroj patří. A při prodeji mohu doložit, že tam jsou stále originální díly. Je to moje, i když ztratím doklady,” doplňuje Romana Klimešová. 

Video
Video se připravuje ...

Dva zloději ukradli v noci na 24. ledna 2022 z kolárny v Praze 4 šest bicyklů. Policie České republiky

Fotogalerie
32 fotografií