„Magistrála, nemáme jí rádi, ale všichni jí využíváme,“ uvádí Jakub Hendrych, architekt Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Většina Pražanů se s dopravní tepnou setkává buď v roli řidičů, chodců při přecházení, cyklistů, nebo cestujících ve veřejné dopravě. Magistrát zakládá své nadcházející projekty na třech principech – prostředí, lidé/aktivity a doprava.
V prezentaci architekt představil některé z plánovaných cílů. Už vzniká například tramvajová trať spojující Vinohradskou ulici kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice - jinými slovy tramvaj bude nově stavět přímo před terminálem hlavního nádraží. Momentálně se připravuje soutěžní dialog. Spojí se rovnou dva záměry, prvním bude tramvajová trať, druhým revitalizace celých Vrchlického sadů.
Dalším malým, rychle realizovatelným projektem ,má být změna prostoru Naděje, ulice U Bulhara a částečně prostoru pod magistrálou. „Chceme nabídnout alternativy, aby všichni účastníci provozu nemuseli magistrálu využívat,“ říká Jakub Hendrych. Hlavní myšlenkou plánovaných změn je, aby určité procento aut zmizelo. Když budou navrhnuty výhodnější alternativy například v podobě tramvajové trati, ulehčí dopravě na magistrále.
Vltavská filharmonie
V Holešovicích má vyrůst budova Vltavské filharmonie. V současné době se projekt, s jehož dokončením se počítá v roce 2027, nachází ve fázi projektové dokumentace. „Musím říct, že za celé dva roky jsme harmonogram dodrželi na den,“ raduje se vedoucí projektového týmu Martin Krupauer. Staveniště vltavské filharmonie dosahuje velkých rozměrů a složitostí. Hlavním cílem je nyní vyprázdnit čtverec, ve kterém má budova stát.
Přepychové monstrsídlo Krejčíře se prodalo za hubičku. Gangster na něm nešetřil, teď je spíše ruinou

O podobu samotné budovy se bude v soutěži rozhodovat mezi 20 architektonickými ateliéry. „Potěšil nás veliký zájem českých i zahraničních ateliérů. Mezi dvacítkou vybraných je hned 5 českých ateliérů, zbytek je zahraničních a zastupují celkem 11 zemí. Myslím, že takováto rozmanitost zaručí, že ze soutěže vznikne opravdu kvalitní návrh. Jsem navíc přesvědčen, že bude velmi těžké vybrat jen jeden nejlepší. Všechny zúčastněné ateliéry mají zajímavá portfolia a pracovní zkušenosti nejen z veřejného, ale i ze soukromého sektoru,“ řekl předseda poroty, která vybrala užší výběr uchazečů, Michal Sedláček.
Významné projekty Správy železnic
Z hlediska dopravy je pro Prahu kruciální i železnice. Za nejdůležitější bod, který je třeba uskutečnit, považuje Správa železnic rekonstrukci železniční stanice Praha Smíchov. „Chceme, aby realizace stavby Praha Smíchov šla do stavebního tendru ještě v roce 2020,“ sděluje náměstek ředitele Jakub Bazgier. Stavba se momentálně nachází ve fázi dokumentace.
Podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (TOP 09) by stavba terminálu, na níž magistrát spolupracuje s Prahou 5 i se Správou železnic, měla vyjít na dvě miliardy korun. Odhad zprovoznění terminálu vidí na rok 2026, přičemž v roce 2022 by rekonstrukce měla být zahájena. „Je to poměrně náročná stavba, čemuž odpovídá i velká architektonická péče, kterou jí věnujeme,“ uvedl.
Dále byla představena celá řada dalších projektů od menších po větší. Masarykovo nádraží se má zastřešit obrovskou krytou platformou, která má být večer podsvícená. Na jejím povrchu se budou nacházet zatravněné plochy i dětské hřiště. „Vytváříme maličké náměstí v centru Prahy,“ dodává Jakub Bazgier.
Jako další proběhne velká obnova sálů Fantovy budovy na Hlavním nádraží. Byl již vysoutěžen zhotovitel kulturních sálů a dalších interiérů. Připraví se architektonická soutěž na zhotovitele odbavovací haly.
Patrně největším projektem se stane modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Cílem investice je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem. Praha se konečně zařadí mezi desítky evropských velkoměst s přímým napojením mezinárodního letiště na železnici.
Modernizace trati Kladno – Kladno-Ostrovec Youtube Správa železnic