Představení vzniklo jako spojení spolku Run OpeRun, který se dlouhodobě snaží dělat operu trochu jiným než tradičním způsobem, a platformy PinkBus spojující mladé umělce z LGBTQ scény.

Ta sdružuje právě i pražské drag queens, což jsou většinou muži, kteří během svých vystoupení vytváří ženské charaktery. Jejich cílem je ukázat, že tento fenomén má co nabídnout i třeba právě jako součást opery. „Chceme drag přinést z barů a klubů do prostředí divadla,“ říká choreograf Martin Talaga, který spolu s režisérkou Veronikou Loulovou z Run OpeRun celý koncept představení připravoval.

Operu spolu vymýšleli scénu po scéně. Podle režisérky spojení obou spolků právě pro toto představení do sebe ideálně zapadlo. „Celé to stavíme do světa drag queens a celé se to v něm odehrává,“ říká Veronika Loulová. Tomu odpovídá podoba všech kostýmů, objevují se tu vysoké podpatky, barevný make-up nebo kožené obleky.

Součástí tohoto světa se tak stala i jedna z hlavních postav, kurtizána Violetta Valérie, jejíž tragický příběh opera vypráví. Podle režisérky představení lze najít určitou paralelu v tom, že La Traviata v době svého vzniku byla pro mnoho lidí šokující, protože se odehrávala ve světě kurtizán.

„Tam to do sebe zapadlo, že to může být o světě drag queens, který může být hodně působivý navenek. Je tam paralela s životem Violetty, která zažívá krátké lásky a nechce se vázat, chce si užívat. Celá zápletka je o tom, že se zamiluje, a to se může stát jak kurtizáně, tak drag queen nebo komukoliv,“ říká režisérka.

Drag queens místo sboru

Jakou roli tedy mají v celém představení právě drag queens?  V opeře zpívají skuteční operní pěvci, doplňuje je sbor. Ten v tradičním pojetí opery zůstává spíše v pozadí. „Tady je celý sbor nahrazený drag queens,“ vysvětlil Martin Talaga. Drag queens během představení nezpívají, ale organicky se propojují se zpěváky a spolu s nimi vlastně provází celým dějem. V představení tak více než u tradiční opery záleží i na pohybu a choreografii. 

Netradičně pojali také roli služky Anniny, u které hledali, jak ji oživit. „Většinou ji hraje starší paní a pro mě osobně byla taková nezáživná,“ říká Martin Talaga. Nakonec ji hraje Tomáš Procházka, který vystupuje jako drag queen La C*ntessa, a postava tak dostala nový nádech. Místo zpívání mluví svojí rodnou slovenštinou, což vytváří kontrast k italštině, ve které se zpívá.

Spolek RunOperun loni na Letné hrál Rusalku a je cílem je přilákat i diváky, kteří by na operu jinak nepřišli a proto volí i netradiční míst jako je právě prostor pod bývalým Stalinovým pomníkem. 

Fotogalerie
28 fotografií