Iniciativa Nelež vznikla na začátku roku 2020 ve snaze odstřihnout manipulativní weby od finančních zdrojů z online reklamy. „Každý má právo na svůj názor, ale nikdo nemá právo vydávat své názory za fakta,“ se snaží přesvědčit velké i malé firmy, aby neinvestovali své finance na nákup reklamního prostoru na dezinformačních webech. S touto iniciativou se nyní rozhodla spolupracovat i Praha.

Připojí se městské firmy

Jako první se k iniciativě přidala městská firma City Tourism (PCT) , která má na starosti rozvoj turistického ruchu v hlavním městě. „Boj z dezinformacemi považujeme za klíčový, proto jsme se rozhodli jako první veřejný zadavatel hlavního města připojit k iniciativě Nelež. Je pro nás klíčové, aby naše značka nebyla spojována s dezinformačními weby,“ řekla členka představenstva PCT Jana Adamová. „Ke stejnému kroku chceme vyzvat i naše partnery jako je Letiště Václava Havla nebo CzechTourism,“ dodala.

Vedení města by bylo rádo, kdyby se k iniciativě připojily i další městské firmy. „Připojení PCT k iniciativě Nelež je taková první vlaštovka. Doufám, že další městské firmy budou následovat. V pondělí předložím na radě tisk, který městské firmy vyzve, aby se k této iniciativě také připojily,“ řekla na tiskové konferenci radní Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Protože jde ve většině případů o akciové společnosti, nemůže jim vedení města tento krok přikázat, může ho pouze doporučit. Podle Třeštíkové se bude Praha snažit přesvědčit především ty největší společnosti, které jsou také těmi největšími zadavateli reklamy. PCT pak těmto firmám poskytne potřebné know-how i pomoc právníků.

Etická norma

Zakladatelé spolku Nelež, kterými jsou především odborníci z oblasti reklamníhu byznysu uvádí, že podle výzkumu Fondu nezávislé žurnalistiky téměř 60 procent lidí netuší, že čerpá informace z dezinformačních webů. Celková návštěvnost těchto dezinformačních webů se pohybuje kolem 12 % populace, což vychází na 800 tisíc lidí a jedná se o osoby napříč celým sociálním spektrem.

„Právě monetizaci záměrně manipulativních zpráv považujeme za největší hrozbu pro společnost. Spolek Nelež usiluje, aby se neinzerování na dezinformačních webech stalo etickou normou majitelů firem, ředitelů firem, brand managerů, pracovníků v reklamních, mediálních a PR agenturách,“ uzavírá Ivan Manolov ze spolku Nelež.

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: Česko je ve válce a prohrává, říká novinářka Alexandra Alvarová Jiří Marek, Lukáš Červený