Tramvajová smyčka Dlabačov, která stojí nedaleko strahovského stadionu, byla postavena v roce 1948 především za účelem přepravy velkého množství lidí během spartakiády. Dnes toto využití už dávno nemá, proto se město rozhodlo plochu o výměře přes 50 metrů čtverečných pronajmout novému provozovateli.

Ten by zde měl vytvořit kulturně-společenské centrum zaměřené především na lidi z okolí. Část tramvajové smyčky pak bude plnit svůj původní účel, bude zde začínat a končit také turistická historická tramvajová linka 42, která bude návštěvníky Prahy na principu hop-on, hop-off  vozit po památkách a za kulturnímu akcemi.

„Mnohá prostranství ve veřejném prostou už neslouží svému účelu, to ale není důvod, aby nemohla sloužit lidem. Jsem ráda, že se nám se všemi dotčenými subjekty podařilo najít řešení a ve spolupráci s Kreativní Prahou brzy nabídneme lidem z Malovanky nebo Pohořelce místo, kam mohou přijít třeba s dětmi na divadlo nebo si jen tak posedět,“ řekla radní hl. m. Prahy pro oblast kultury Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Kýčovité suvenýry neprojdou

Případní zájemci musí splnit hned několik podmínek. „V rámci smlouvy si bude nový nájemce muset pronajmout či odkoupit tramvajový vůz a umístit ho sem, dále bude nutné vyřešit toalety. A to buď opravou a zprovozněním původního WC, nebo jejich mobilním nahrazením. V obou případech však bez nároku na úhradu ze strany města,“ vysvětluje koordinátor projektu ze společnosti Kreativní Praha Ondřej Horák.

Město si také vyhradilo právo na to, nevpustit do výběrového řízení nabídky, které nebudou odpovídat představám budoucího využití. „Kromě non stop barů, zastaváren nebo sexshopů rozhodně nechceme, aby zde vyrostla nevkusná turistická lákadla, jako známe z centra Prahy. Rozhodně tedy neprojde ani prodej upomínkových předmětů, suvenýrů a dárkových předmětů vycházejících z jiných než pražských a českých tradic. Automaticky zamítáme i masáže a peelingy rybami,“ upozorňuje Horák na to, že třeba pověstně kýčovité matrjošky tu budou mít utrum.

Cena až na druhé místě

Ve výběrovém řízení nemá hrát největší roli nabízená cena ale především předmět podnikání. Na tom se hlavní město domluvilo s pražským dopravním podnikem, který celý prostor vlastní. Hodnotící kritéria jsou tedy nastavena následovně: Cena – 30 %, záměr na využití prostoru – 50 %, reference pak zbývajících 20 %.

V záměru na využití bude mimo jiné hrát důležitou roli, jestli nový provozovatel má nebo nemá zkušenosti s provozováním gastronomie a pohostinství. Hodnotit se bude i originalita nápadu, kdy inovativní přístup může získat až 10 bodů. Porota také bude brát v úvahu reference z oblasti pořádání kulturních akcí. Praha chce areál pronajmout na 5 let s další 5letou opcí. Zájemci se mohli hlásit do konce června, začátkem července by měl být ozřejmen vítěz. Kdo to nakonec bude a co zde konkrétně vznikne?

Fotogalerie
12 fotografií