Dopravní problémy na Praze 6 budí vášně mezi místními už delší dobu. „Blanka po celých pět let svého provozu plní roli dvojokruhu, na což ale nebyla projektována. Otevření tunelu tak Prahu 6 doslova ucpalo. Rezidenční části, jako je zejména Patočkova ulice nebo ulice Jugoslávských partyzánů, nyní úpí pod náporem automobilové dopravy,“ píše radní v dopise, který je adresovaný magistrátu, Smutná. Vadí jí, že minimálně polovina aut by přitom správně měla této městské části vyhnout a jezdit po dálnici kolem letiště.
Chceme regulovat auta
Stěžuje si také na to, že magistrát podle ní ignoruje připomínky městské části ke zklidnění provozu. „Bohužel nám není vyhověno ani se zprovozněním světelných zábran, které by zmírnily průjezd hustě obydleným územím,“ tvrdí. Své výtky směrovala hlavně na náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě), magistrát zatím nechce situaci komentovat dokud oficiálně neodpoví městské části.
Radní Smutná zmiňuje několik návrhů, kterým už v minulosti chtěla Praha 6 dopravu omezit jako například světelné závory na příjezdových komunikacích nebo úpravu nájezdu na most Barikádníků v Holešovicích.Krátkodobý zákaz vjezdu
Regulace provozu by měla podle představ Prahy 6 fungovat tak, že by světelné zábrany auta zadržely na okraji města a krátkodobě by se omezil vjezd v případě, kdy je provoz v tunelu přetížený. „Díky systému světelných zábran by se ale podařilo synchronizovat již existující redukci průjezdu Blankou s redukcí průjezdu navazujícím územím. Auta by tedy v případě přetížené dopravy zastavila de facto ještě před městem a nečekala by až pod okny obyvatel Prahy 6,“ doplnila radní Eva Smutná.
Opoziční zastupitel z Pirátské strany Jiří Hoskovec, který je zároveň vedoucím početného týmu primátora Hřiba, si však myslí, že jeden pruh navíc na mostě nic nevyřeší a už se to v minulosti také zkoušelo. „Co by Praze nejvíce pomohlo je, kdyby paní radní oslovila své koaliční kolegy z ODS, kteří se z Chaber a Prahy 20 aktivně odvolali proti územnímu rozhodnuté na pražský okruh,“ poznamenal. Smutná je členkou TOP 09, která je na Praze 6 v koalici se STAN, KDU-ČSL a právě ODS.
Mohl být tunel Dana nebo Hana
Připomněl také, že počátky celého dopravního problému jsou ještě v době panování někdejšího primátora Pavla Béma z ODS v roce 2005. Tehdy ještě neexistovala ani TOP 09, která teď Praze 6 vládne a o Pirátech ještě několik let také nikdo neslyšel. V té době se rozhodovalo o tom, kudy tunel povede a kromě Blanky, která se nakonec postavila, se uvažovalo o variantě Dana. Ta se měla napojovat na Evropskou třídu a dál vedla přes Podbabu a do Troje.
Okruh je jediné řešení
To, že dostavba okruhu je nejúčinnější řešení, se shodují všichni včetně primátora. Radní z Prahy 6 se ale domnívá, že Zdeněk Hřib se okruhu věnuje málo a místo toho plánuje vstoupit do nejvyšších pater politiky. „Pan primátor už se zřejmě vidí v příští vládě a tomu odpovídají kroky, kterým dává prioritu,“ píše Eva Smutná.
Kandidovat se nechystá
Zdeněk Hřib ale vidí chybu hlavně ve zdržovací taktice, kterou zvolili politici z ANO a ODS, kteří se proti stavbě odvolali. Sám rozhodně také odmítá, že by okruhu nevěnoval dostatek pozornosti. „Paradoxně předmětem námitek je i to, že já osobně o okruh usiluji příliš mnoho a magistrát proto nemůže vyřizovat odvolání v tomto územním řízení,“ odpověděl na vyjádření radní Smutné. Také jí ujistil, že se do Poslanecké sněmovny nechystá. „V letošních parlamentních volbách se nechystám kandidovat,“ dodává.