Předchůdkyněmi moderních elektrických tramvají, jaké známe dnes, byly koněspřežné tramvaje – vozy pro cestující táhlo spřežení koní po kolejnicích, jež byly zpočátku vyrobeny ze dřeva a pobity plechem. První lidé se v Praze takovou tramvají svezli 23. září roku 1875 přesně v 15:15, trať vedla podle pražského Dopravního podniku jednokolejně i přes křižovatku na Můstku. O devět let později, v roce 1884, pak začaly tzv. koňky jezdit i z Můstku po Václavském náměstí. Tehdy musel cestou nahoru dopravce připřáhnout koně navíc, aby těžký vagon s cestujícími vyvezl.
V roce 1900 se Pražané dočkali dychtivě očekávané modernizace – po Václaváku se začala prohánět první elektrická tramvaj. Elektrifikované vozy byly svědkem mnoha historických událostí, které mapují dobové fotografie. Jezdily kolem davu při vzniku samostatného Československa roku 1918, míjely například i hrající vojenský orchestr nacistů během druhé světové války.
V 70. letech byly zprovozněny první linky metra, v prosinci 1980 provoz tramvají na Václavském náměstí skončil. Poslední souprava, která svezla pražské cestující od sochy svatého Václava směrem k Můstku, byla linka 29. Projela tudy 13. prosince ráno, poté projel tratí z jednoho konce Václavského náměstí na druhý už jen sněžný pluh a tramvajový provoz na někdejším Koňském trhu se stal historií.
Ještě pět let nicméně křižovaly Václavák tramvaje jedoucí od Národní třídy do ulice Na Příkopě a dodnes funguje krátký úsek, protínající náměstí mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. „Tehdy panovalo domnění, že tramvaje budou zcela nahrazeny metrem, praxe následujících desetiletí ale ukázala, že pro kratší cesty po centru města a jeho okolí zde povrchová MHD navázaná na síť dalších tratí citelně chybí,“ vysvětluje Dopravní podnik.
Kdy se vrátí?
Totéž už dříve pro Blesk.cz potvrdil historik a architekt Petr Kučera. Povrchová doprava na kolejích je podle něj také takzvaně městotvorná. Jednoduše – kde je tramvaj, tam to žije. „Na Václavském náměstí je vidět, že po ukončení tramvajové dopravy se výrazně změnila skladba obchodů. Prostor býval v minulosti dynamický bulvár, o tuto vlastnost ale náměstí bohužel přišlo,“ uvedl.
V příštích letech by se ale tramvaje měly na Václavské náměstí vrátit. Variantu, v níž koleje povedou po stranách náměstí, schválila loni Praha. „Od té doby pracujeme na projektu návratu tramvají do horní části náměstí. Tento úkol není snadný z hlediska technického, avšak v následujícím roce by již mělo jeho postupné řešení pokročit ke stavebnímu povolení,“ uvedl Dopravní podnik.
Trať má vést z Vinohradské třídy přes náměstí a napojit se na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje Praha změnu územního plánu, musí ale kromě stavby samotné trati vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Stavba by měla začít v roce 2022.