Návrat tramvají na Václavské náměstí předznamenalo položení tramvajových kolejí mezi starou budovou a novou budovou Národního muzea během jara minulého roku. V roce 2022 by měla začít výstavba napojení kolejí na stávající tramvajové linky na Vinohradské ulici a v polovině Václavského náměstí mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská, trvat má zhruba rok.

Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani. Podle jejího návrhu měly vést koleje středem, to se ale změní. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěšákům. Vznikl tam 15 metrů široký prostor,“ řekl architekt Vladimír Vacek. 

Také původní koleje vedly středem náměstí, podle náměstka pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (Spojené síly pro Prahu) se staly obětí nepříliš rozumného trendu v druhé polovině osmdesátých let: „Existovala představa, že Prahu budou obsluhovat jen metro a autobusy. Z toho důvodu zrušili mnoho tramvajových tratí, čehož nyní litujeme, protože tramvajová doprava je hned po metru nejvíc kapacitní,“ vysvětluje náměstek. Podle něj je vybudování nové tratě zásadní, poněvadž nyní vedou náměstím jediné koleje.

Dalším důvodem, proč je dobře, že po stranách náměstí povedou koleje, je jejich strategické místo v kontextu celé tramvajové dopravy: „Dnes když se cokoliv stane v úseku na tramvajové trati v ulici Ječná, na Karlově náměstí či v Lazarské, znamená to kolaps celé tramvajové dopravy. Tímto bude zaručená objízdná trasa,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Zemský provazec

Samotné náměstí čeká zeštíhlení o parkovací místa. Ta by měla podle Petra Hlaváčka z většiny zmizet a zůstanou pouze dočasná místa pro zásobování. Automobily pak pojedou po společné komunikaci s tramvajemi. Ta by ale měla být dostatečně široká, aby po ní projely nákladní vozy. Chodníky by měly mít přibližně deset metrů a lemovat je budou jednosměrné cyklostezky.

Nynější alej platanů by mohly nahradit nové dřeviny: „Jestli platany nahradí lípy, je téma k jednání. Každý strom má určité výhody a nevýhody. V současnosti se mírně kloníme k lípám,“ uvedl o jednání náměstek Hlaváček. Pozorní chodci pak objeví na chodníku novinku.

„Kdysi se měřilo takzvaným zemským provazcem, podle nějž se vyměřovaly parcely na náměstí. Bude znázorněn pruhy a čísly v dlažbě. Začínáme jedničkou na zlatém kříži a končíme číslem 22 nahoře,“ prozrazuje spoluautor rekonstrukce o novém prvku. 

Spodní část Václavského náměstí čeká zásadní rekonstrukce příští rok na jaře, kdy město již vybralo i zhotovitele. „V loňském roce se konaly práce, které nelze vidět. Příprava infrastruktury v podzemí, jsou tam založené nové kanalizace a vodovody. Povrchové práce začnou příští rok,“ prozrazuje Vacek. Celková rekonstrukce Václavského náměstí má vyjít přibližně na 250 milionů korun.

Fotogalerie
13 fotografií