Na základní kámen budoucí parkovací budovy poklepal i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Poznamenal, že vlastně není jiná možnosti, jak rozšířit kapacitu P+R stání, než využít stávající pozemky co nejvíce. Proto současné parkoviště nahradí čtyřpatrová budova. „Musíme jít do výšky. Parkovací dům určitě bude přínosem a povede ke zlepšení dojížďky do hlavního města,“ řekl ke stavbě, která město přijde na 500 milionů korun bez DPH a měla by být hotová do konce příštího roku.

Původní parkoviště nabízelo zhruba 250 parkovacích míst, nová budova by jich měla pojmout celkem 880. Počítá se i s 94 vyhrazenými místy pro automobily na CNG pohon, s 22 stáními pro držitele průkazu ZTP pro majitele elektromobilů. Těm bude vyhrazeno 8 parkovacích míst a dobíjecí stanice.

Místo i pro kola

Myslí se ovšem i na ty, kteří místo autům dávají přednost jízdním kolům a v nové parkovacím domě budou i místa, kde si mohou „zaparkovat“ kola v 38 stáních.

Hlavní funkcí parkovišť P+R, což znamená v angličtině ,park and ride', tedy něco jako „zaparkuj a jeď,“ je ulevit komunikacím v hlavním městě od záplavy automobilů. Lidé zde mají své vozy odložit a pokračovat hromadnou dopravou, nejčastěji se staví v okolí zastávek metra. „Každé auto, které při cestě do Prahy zaparkuje na jejím okraji, se počítá,“ dodal náměstek Scheinherr.

Nárazníková zóna

S tím souhlasí i starosta Prahy 14 Radek Vondra (TOP 09), který podotkl, že jeho městská část je v v podstatě „nárazníkovým pásmem“ mezi Středočeským krajem a Prahou. Právě zde potřebuje zaparkovat mnoho lidí mířících do metropole hlavně za prací. „Pro nás je tato stavba zcela klíčová, protože díky rozšíření parkovacích zón je toto území v podstatě poslední, které umožňuje lidem ze středních Čech parkovat,“ upozornil.

Lidé z okolí Černého mostu přijdou po dobu stavby o možnost na tomto místě parkovat a pro ty se hledala náhradní alternativa. Otevřely se volné garáže vlastněné městskou částí a lidem ze středních Čech městská část nabídla dlouhodobé smlouvy, kdy platí zhruba 20 korun za jeden den parkování v městské části, což je stejná částka jako na většině P+R parkovišť. 

P+R pojmou jen procento aut

Praha nedostatkem parkovacích míst trpí dlouhodobě. Parkovišť P+R je kolem okraje města asi 20 a vejde se do nich asi 3 tisíce aut. Odborníci z ČVUT již dříve upozornili, že na záchytná parkoviště se vejde jen asi jedno procento vozů, které do hlavního města míří. Aby se dopravě ulehčilo, bylo by potřeba místo alespoň pro deset procent aut. 

Magistrát plánuje stavbu dalších parkovacích domů, se kterými by se však mělo začít až v roce 2022. Má jít o dům u stanice metra Depo Hostivař pro 649 aut, P+R na Opatově s kapacitou 498 míst, podzemní a nadzemní objekt na Zličíně s 450 a 688 parkovacími místy a dům v Tobrucké ulici v Praze 6 pro 380 vozidel. Poslední parkovací dům je součástí projektu dopravního terminálu u Smíchovského nádraží a vejít by se do něj mělo 1000 aut.
Fotogalerie
16 fotografií