Centrum města by si podle současného vedení města zasloužilo více respektu. Hříchy minulosti nyní vyplouvají více na povrch: „Ulice jsou téměř prázdné a o to víc je vidět balast, kterým město je obalené a neustále se obalovalo už od revoluce,“ řekla radní Hana Třeštíková (Praha Sobě). Zmínila, že manuál je dalším krokem v boji za hezčí centrum města, který s heslem „Praha není Disneyland“ vedení magistrátu vede. Třeštíková již dříve řekla, že koronavirová krize může být i příležitost ke změnám. 

Za dílčí úspěchy považuje například, že se podařilo zbavit se obřích pand na Staroměstském náměstí nebo falešných veteránů, které vozily za nemalé peníze ulicemi města zahraniční turisty.

Vlevo je tzv. výstrč, která je podle manuálu v pořádku. Vpravo je naopak styl, který kritizuje: 

Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Autor: Manuál pro kultivovanou Prahu

Manuál pro kultivovanou Prahu je soubor, který dohromady poskládal pravidla vycházející z několika různých vyhlášek, nařízení a zákonů. Není to podle Třeštíkové nijak závazný dokument, ale pokud se jeho radami budou podnikatelé řídit, neměli by s úřady mít žádný problém. „Říkáme to přes obrázky, což si myslím, že je asi nejúčinnější metoda, jak popsat, co ano a co ne,“ doplnila Třeštíková.

Pryč s fotkami jídel

Manuál graficky ukazuje i na konkrétních případech, jak by měly podle představ vedení města obchody a podniky vypadat. Cílem je například odstranit zbytečné cedule trčící do ulice, které opakovaně vykřikují do prostoru to samé, různé unifikované plochy plné log, nebo aby zmizely plastové plochy s fotografiemi jídel typické pro čínské restaurace a stánky s trdelníky.

Dveřnice na snímku doplňuje pouze jednoduchým nápis. To považuje manuál za mnohem vhodnější, než který zvolil obchod se sklem:

Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Autor: Manuál pro kultivovanou Prahu

„V tuto chvíli jsou ulice Prahy jako místnost, kde se mluví hodně nahlas a všichni tam křičí, aby byli slyšet. Když se nám podaří, aby mluvili o malinko víc potichu, tak budou slyšet všichni,“ poznamenala autorka textů manuálu Kristýna Drápalová.

Orientovat se v tom, čím vším se musí lidé při zařizování reklamy na svých vozovnách řídit, opravdu není jednoduché. Mluvit do toho může živnostenský či stavební úřad, památkáři nebo například úředníci magistrátu.

„Všeho moc škodí,“ říká manuál o stylu obchodu na snímku vpravo. Jednoduchý styl se podle něj do Prahy hodí mnohem více:

Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Manuál pro kultivovanou Prahu ukazuje, jak by měli podnikatelé své aktivity propagovat decentně a s respektem k historickému centru Prahy.
Autor: Manuál pro kultivovanou Prahu

Dotacemi proti balastu

Závazný manuál bude i pro ty, kdo si chtějí pronajímat prostory od města a je závazný pro městské organizace, převzaly ho také městské části Praha 1 a Praha 7. Vedení Prahy chce také vyjednávat s velkými nadnárodními firmami, které sídlí v centru Prahy, aby se k omezení vizuálního smogu připojily. „Je to taková mravenčí práce,“ dodala Třeštíková.

Zda se jím budou řídit i soukromí majitelé domů, je na jejich dobré vůli. Praha připravuje i grantový program, který by je k dodržování pravidel mohl motivovat. V budoucnu by mohli dostat peníze například na opravu fasády pod podmínkou, že se zbaví vizuálního smogu.

Fotogalerie
30 fotografií