Aktuální dopravní témata v Praze 1 úzce souvisí s cestovním ruchem. Zkraje roku například došlo k plošnému zákazu koloběžek ale i tzv. pivních kol. Nejnověji má nastat zákaz jednostopých dopravních prostředků, kol či koloběžek, na pěších zónách, jako je třeba královská cesta ze Starého Města na Hradčany

Zákaz se bude týkat těch kol, které budou disponovat motorem,“ upřesnil radní. Na otázku, zda kromě turistů na „elektrických“ vozítkách nejde o ztížení pohybu Pražanů, kteří si pořídili pro cestování po městě elektrokolo uvedl, že „v takovém případě jistě není problém zvolit alternativní trasu.“ Praha 1 v současnosti s magistrátem jedná o tom, že by se tento zákaz rozšířil i po širším centru.

Parkoviště pod zemí

Obecně parkování v hlavním měste je zvláště pro Pražany veliký problém. Nedostatek parkovacích míst trápí i Prahu 1. Podle statistiky idnes.cz je zde k nalezení 7 800 parkovacích míst, přičemž radnice měla vydat 10 634 platných parkovacích oprávnění. Radní Bureš však s těmito čísly nesouhlasí. „Ten rozdíl bude vyšší,“ myslí si. Tak nebo tak, otázkou zůstává – co s tím?

S ohledem na městskou památkovou zónu, která platí na většině území Prahy 1 je prakticky nemožné zahájit větší projekt parkoviště nebo parkovacího domu. Podle Bureše tak řešením jsou podzemní parkoviště, které by rezidentům usnadnily problém s parkováním.

Ideálním způsobem by podle Bureše byly tzv. „zakladače,“ v rámci kterých by řidič se svým vozidlem zajel pod zem do speciálního boxu, který by automaticky jeho vůz umístil. „Z estetického hlediska je to hezčí než vjezdy do podzemních parkovišť, a také praktičtější. Jde jen o to dokázat a ukázat, že to může jít,“ dodává s tím, že v Milánu, Římě nebo v Londýnu, tedy v městech s podobně bohatou historií a rozlehlou památkovou zónou, jako Praha, taková podzemní parkoviště jsou.

Nezodpovědní řidiči

Jenže podle opozičního zastupitele Davida Skály (Praha 1 Sobě), který v letech 2018–2020 zastával před Burešem právě post radního pro dopravu, nová parkoviště nutná nejsou. Spíše naopak. „Výstavba by dávala smysl, kdyby byly vyčerpané kapacity stávajících parkovišť, což teď není,“ myslí si Skála.

Podzemní parkoviště jsou nyní poloprázdná. Nepovažuji proto výstavbu jiných, jakkoliv inovativních, za ideální řešení. Spíše naopak, protože by tento krok jen přivedl více vozidel do centra Prahy,“ uvádí zastupitel, podle kterého první městská část nejvíce trpí na nezodpovědné řidiče, kteří nedodržují zóny placeného stání.

Uzavírka obou břehů Vltavy? „Správná cesta“

Během uplynulého podzimu vzbudily velké nevole uzavírky obou břehů Vltavy pro silniční dopravu z důvodu rekonstrukcí. Tehdejší radní Prahy 1 pro dopravu David Skála s náměstkem primátora Adamem Scheinherrem (Praha Sobě) se dokonce nechali slyšet, že by toto opatření – tedy zákaz vjezdu na Smetanovo nábřeží a Malou Stranu – byl pro nerezidenty uplatněn natrvalo. Skála si za tím dodnes stojí.

„I kdyby se doprava omezila alespoň na 30%, bylo by to pro centrum přínosné jak z hlediska dopravy, tak i z hlediska ekologie. Během podzimních uzavírek sice nastaly problémy v podobě plynulosti dopravy, ale nebyly nijak katastrofální,“ uvedl pro Blesk.cz. Navíc mu vadí, že se kolem historicky důležitých náměstí a budov prohání tisíce aut. „Regulace automobilové dopravy je určitě správný směr,” uvedl Skála. Burešovi se toto řešení nezamlouvá

Uzavírka obou břehů Vltavy? „Omyl“

„Ten, kdo bydlí už na hranici Prahy 2 a chce si zajet pro něco na Prahu 7 nemá mít možnost touto komunikací I. třídy projet?“ diví se nad nemožností využít Smetanovo nábřeží. Nynější vedení Prahy 1 s tímto řešením nesouhlasí. „Ale nikdo z magistrátu se nás teď na názor neptá, nikdo se nezajímá,“ podivuje se.

Podle něho by k regulaci mělo dojít, ale jinou cestou. „Věřím, že nějaké opatření ve prospěch městské hromadné dopravy, která by dopravu zvládla sama regulovat, by bylo příhodnější,” myslí sí. „Každý, kdo tamtudy bude chtít svépomocí jet, se přesvědčí, že to není vhodné místo pro jízdu automobilem. Lidé by se pak dle selského rozumu mohli rozhodnout pro jinou trasu, čímž ta doprava ubyde. Ale pokud by v této trase měl být vysloven úplný zákaz, vyjma rezidentů, je to pro Prahu 1 zlé.“

Podle Scheinherra se však uzavírka také jeví jako ideální. „Uzavření Smetanova nábřeží a Malé Strany pro individuální automobilovou dopravu je stále na stole. V MHD touto oblastí projede výrazně více lidí než v autech a těm bychom měli vycházet vstříc,” odpověděl na dotaz Blesk.cz. Zároveň také vysvětlil, že s Prahou 1 situaci nadále řeší. „Jednání probíhají a momentálně prověřujeme různé varianty potenciálního nového dopravního režimu.”

Fotogalerie
14 fotografií