Záchranáři si dnes na pražském Výstavišti v Holešovicích převzali klíčky od dvou nových vozů. Prvním z nich je nový tahač pro modul hromadného neštěstí Golem, který je světovým unikátem. Starší model u pražské záchranky využívají již od roku 2006.

Golem slouží k řešení krizových situací a velkých akcí, disponuje stanem a při rozložení umožňuje na místě ošetřit až 12 pacientů na lůžkách intenzivní péče. Podle ředitele záchranářů Petra Koloucha byl stávající tahač deset let starý a bylo na čase jej vyměnit. Tahač Mercedes Benz, který vyšel na zhruba pět milionů korun, disponuje náhonem na všech šest kol a vyšším výkonem, takže se podle ředitele dostane na hůře dostupná místa.

Pomůžete vymyslet jméno?

Dalším novinkou je nový vůz Atego za zhruba čtyři miliony korun, rovněž nese značku Mercedez Benz a doplní starší model stejného typu. Desetimetrové vozidlo umožní přepravit až 12 pacientů na nosítkách nebo až tři na nemocničních lůžkách, a to včetně přístrojů. Při případné evakuace z nemocnice je tak pacienta možné i s postelí naložit do vozu a v jiném zařízení vyložit, aniž by bylo nutné s ním jinak hýbat.

„Pacienti na sklopných lůžkách jsou transportováni na přídavných transportních nosítkách, není to tak, že bychom je položili do plechové vany, jsou fixováni ve vakuové matraci a následně připoutáni,“ řekl při předávání krizový manažer Ondřej Šedivka. 

Video
délka: 01:02.07

Pražská záchranná služba si převzala nová vozidla. Blesk: Václav Burian

Záchranáři zároveň požádali veřejnost o pomoc s vymyšlením nového jména pro vůz Atego. Pod příspěvkem na facebookových stránkách ZZS HMP mohou zájemci navrhovat jména, z nichž ta, která obdrží od ostatních uživatelů nejvíce kladných reakcí, mohou posloužit jako inspirace k výběru finální varianty,“ uvedla Poštová.

Záchranka bude na koronavirus připravena!

Kolouch uvedl, že v souvislosti s děním kolem koronaviru ZZS požádala město o pořízení sanitky s infekční jednotkou pro převoz pacienta s vysoce nakažlivou infekcí. Tyto převozy nyní pro záchranáře zajišťuje soukromá firma, podle Koloucha by však bylo lepší, aby měli vlastní vůz. Ten by v případě nutnosti převezl pacienta do Nemocnice Na Bulovce, odkud dál už by ho do infekční nemocnice v Těchoníně opět vezla soukromá služba, protože vozy ZZS nemůžou mimo Prahu. 

Vůz by za běžných okolností fungoval jako normální sanitka. Pořízení vozu podpořili náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a radní pro zdravotnictví Milena Johnová (Praha Sobě). „Pevně věřím, že se nám podaří na vůz vyčlenit v rozpočtu peníze," řekla Johnová.

Inspirace v zahraničí 

Netradičním vybavením disponuje také vůz Inspektora provozu. Jde o závěsný systém obsahující zdravotnický materiál, který inspektor pomocí karabin připevní na střešní ližinu svého automobilu a následně po straně vozu rozbalí. Z takto připnutého, přehledně umístěného a jasně popsaného vybavení „v kapsáři“ si mohou záchranáři snadno a rychle doplnit potřebný zdravotnický materiál,“ uvedla mluvčí záchranářů Jana Poštová.

Tento nový závěsný systém bude k použití zejména na místech, kde došlo k hromadnému zranění většího množství osob. „K naprosté většině těchto zásahů jsou vysíláni vedle záchranářských a lékařských posádek právě i inspektoři, kteří zpravidla bývají v centru těchto událostí se svými prostupnými osobními vozy jako první,“ doplnila Poštová. Vůz Inspektora navíc dostal i nový, pro Česko netradiční, zelený maják. Jednoduše se tak velitelské vozidlo odliší od těch ostatních. 

Jde o inspiraci z mé vojenské zahraniční mise, která pomůže zrychlit dostupnost materiálu pro primární péči o zraněné na místě události s výskytem většího počtu zraněných a uspíšit následně jejich transport do zdravotnických zařízení,“ uvedl ředitel pražské záchranky Petr Kolouch.

Nové sanitky i sídlo záchranky 

Záchranná služba také průběžně obměňuje sanitky. Podle strategie rozvoje, kterou loni schválila pražská rada, se mělo z vozového parku ZZS obnovit v loňském a letošním roce 15 sanitek, v příštím roce deset. Na konci roku 2021 by měli záchranáři jezdit 80 sanitami, které budou maximálně šest let staré.

Pražská záchranná služba má více než 20 výjezdových základen a buduje další. Město také plánuje stavbu nového sídla administrativy a dispečinku, a to zřejmě na Střížkově. Roční rozpočet organizace je zhruba půl miliardy korun. Loni záchranáři řešili 128.238 případů, o 759 méně než předloni. Dispečeři přijali loni 209.000 volání na tísňové linky.

Fotogalerie
51 fotografií