Oznámení souviselo s dřívějšími tvrzeními zástupců Rencaru, že DPP při tendrech na tzv. citylight vitríny v metru a plochy na vozech MHD postupoval netransparentně. Rencar reklamu v MHD provozoval na základě smlouvy s DPP z roku 1997, kterou soud v září zatím nepravomocně označil za neplatnou.

Trestní oznámení neobsahovalo takové skutečnosti, které by zakládaly podezření z naplnění skutkové podstaty jakéhokoliv trestného činu a bylo bez dalšího založeno,“ uvedl Cimbala.

Podle dřívějšího vyjádření ředitele dopravního podniku Petra Witowského se Rencar snažil mediálními výstupy dotlačit podnik k tomu, aby pokračoval v plnění smlouvy na reklamu v MHD z roku 1997. Firma měla na základě dokumentu pronajaty desítky tisíc reklamních ploch v MHD. Podnik uvedl, že je smlouva neplatná, o její platnost se obě firmy soudí. Obvodní soud pro Prahu 9 mu dal v září za pravdu. Spor však bude projednávat i pražský městský soud, Rencar se odvolal. Firma také již dříve odmítla, že by spáchala trestný čin, a za svými tvrzeními si stojí.

Pražský dopravní podnik na základě veřejné soutěže od listopadu pronajal plochy v metru firmě Railreklam ze skupiny BigBoard. Rencar se domáhal toho, aby mu soud předběžným opatřením umožnil plochy dále využívat. Soud to však zamítl. Nový provozovatel bude podle podniku za reklamní plochy platit 91,5 milionu korun ročně, zatímco Rencar platil kolem 25 milionů korun. DPP již dříve vyhlásil nové soutěže také na plochy na tramvajích a autobusech.

Nevýhodná smlouva?

Původní smlouva na pronájem reklamních ploch v MHD mezi DPP a Rencarem měla platit do roku 2031. Podnik ji vypověděl poté, co ji vedení DPP a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. Podle zástupců firmy má smlouva naopak podmínky v rámci evropského trhu nastaveny nadstandardně výhodně.

Společnost Rencar založil v roce 1990 sám DPP, v roce 2001 pak prodal většinový podíl společnosti Europlakat z mezinárodní skupiny JCDecaux. Nyní má dopravní podnik ve firmě menšinový podíl. Skupina JCDecaux má také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží. I v tomto případě je podle Rencaru smlouva pro Prahu výhodná. Město plánuje vypsat tendr na provozovatele po skončení smlouvy, do kterého se chce JCDecaux podle svých vyjádření opět přihlásit.

Fotogalerie
4 fotografie