Praha hodlá do budoucna v obřím měřítku rozšířit městskou železniční síť. Součástí zásadního projektu je vznik páteřního tunelu v podzemí, kde se budou prohánět dvoupatrové vlakové soupravy, a celá řada dalších rozšiřujících prvků. Pražané dle společnosti ROPID za poslední roky využívají příměstskou železniční dopravu se stoupající oblibou a tohoto jevu chce využít také radnice Prahy 8.

V loňském roce vznikla studie, která zvažovala umístění vůbec první železniční zastávky v Praze 8 na Balabenku nebo do prostoru, kterému se říká „U Kříže“. První jmenovaná lokalita nakonec dle studie vypracované společností PRO CEDOP ztroskotala na nesouladu s českou legislativou, a tak zatím zůstává ve hře jen zastávka „U Kříže“ ve více variantách.

Význam pro okolí

Vlaky by v Libni měly zastavovat u Zenklovy ulice, což je podle studie výhodné i pro navazující síť městské hromadné dopravy. Trasa by v tomto případě využívala takzvanou Holešovickou přeložku, která vznikla roku 1980.

„Zastávka U Kříže usnadní pohyb jak Středočechům, tak místním. V okolí se nachází Nemocnice Na Bulovce, Úřad městské části Praha 8 a několik škol. Palmovka se navíc stává atraktivním sídlem několika mezinárodních společností,“ vysvětlil Blesku narůstající význam celé oblasti Jan Macke z oddělení komunikace radnice Prahy 8.

Územní studie železniční zastávky U Kříže v pražské Libni
Územní studie železniční zastávky U Kříže v pražské Libni
Autor: PRO CEDOP/MČ Praha 8

Propojení s parkem a řekou

Městská část chce nyní přikročit k přípravě architektonické soutěže, která by se měla vyhlásit v průběhu příštího roku – přesný termín dle úřadu ještě není možné stanovit. „Soutěž bude vyhlašovat samotná městská část. Bude řešit podobu železniční zastávky i přilehlého okolí, tedy propojení parku Pod Korábem a okolí řeky Rokytky,“ uvedl k širšímu kontextu Jan Macke.

Projekt se realizuje za podpory pražského magistrátu a v souladu se schválenou Strategií rozvoje pražské metropolitní železnice. „Důraz bude kladen na propustnost území, které je nyní rozděleno dvěma mosty, železničním a silničním. Výhledově se ale předpokládá jeho nahrazení tunelem. Důležitým aspektem bude také vhodné napojení na MHD,“ dodal Jan Macke.

V loňském roce vzniklou územní technickou studii vzala dle dostupných informací na vědomí rada městské části letos v červnu. Následovat tedy budou další nezbytné kroky pro realizaci celého záměru. Souběžně s libeňskou vlakovou zastávkou se městská část zabývá ještě realizací dalšího železničního zastavení v Karlíně.

Fotogalerie
7 fotografií