Pro dobrotu na žebrotu, chtělo by se říct. Sotva se podchod mezi ulicí Geologická a stejnojmennou tramvajovou zastávkou v ulici K Barrandovu dal „do pucu“, vyčistily a přemalovaly se stěny, už se na místě opět nacházejí nevzhledné graffiti „tagy“. Nejde o žádné velké umění, ale pouze o bezduché podpisy a nápisy. Jak TSK Blesku potvrdila, o tomto konkrétním případu ví - a nejen o něm.
„Graffiti, znečišťování, výlepy plakátů a vandalství je v podchodech a na objektech ve správě TSK velkým problémem,“ uvedla v reakci tisková mluvčí organizace Barbora Lišková. Není to přitom poprvé, co se v tomto konkrétním místě podchod vymaloval a během chvilky byl zase zaneřáděný. V současnosti však navíc na místě probíhají i povrchové práce, které jsou součástí celé zakázky a se kterými se ještě neskončilo. Znamená to, že zhotovitel musí TSK stavbu předat v bezvadném stavu, tedy bez poničení podchodu od sprejerů.
Antigraffiti nátěry a další opatření?
Proč tedy silničáři pro tyto dopravní stavby nepoužívají pokročilejší technologie, které slouží k tomu, aby sprejerům a dalším vandalům ztrpčovaly život? „V minulosti jsme zkoušeli různé typy antigraffiti nátěrů nebo další technologie jako fólie, nanotechnologii a podobně. Jejich cena je ale vysoká a vzniku graffiti to stejně nezabrání. Pouze dojde k usnadnění čištění, ale další náklady na čištění a obnovu nátěrů jsou vysoké. Aby to mělo efekt, bylo by ideální „výtvor“ odstranit okamžitě,“ vysvětlila Barbora Lišková.
Silničáři dle svého vyjádření kvitují iniciativy některých městských částí, které si převzaly konkrétní podchody, a ve spolupráci s umělci došlo k jejich zkrášlení a vytvoření oficiálního výtvarného díla. Takovým příkladem je Praha 8, kde takových míst vzniklo hned několik a o kterých Blesk.cz již v minulosti informoval.
Jinak prý bohužel TSK dle poskytnutého vyjádření příliš obranných mechanismů nemá. Pomáhají například včasné zásahy ze strany městské policie. Ty jsou však ve většině případů v návaznosti na bezpečnostní kamerový systém.