„Tento sériově hybridní autobus v městském provedení o délce 12 metrů ke svému pohonu používá elektromotor a dieselový motor, který slouží jako generátor. Ten dobíjí baterie na střeše,“ vysvětlil Blesku k základnímu fungování dopravního prostředku obchodní ředitel Iveco pro střední a východní Evropu Jan Kimla.

Samotný výrobce jako zásadní výhodu tohoto hybridního vozu uvádí schopnost jezdit i v plně elektrickém režimu při nižší rychlosti do 20 km/h. Například na zastávky tak může přijíždět pouze pomocí baterií, funguje u něj i start-stop systém, který při zastavení vypne pohon. „K cestujícím, kteří jsou nejvíce zatíženi hlukem a emisemi na zastávkách, se tak autobus chová jako plně elektrický,“ popsal Kimla, který dále uvedl, že na rozdíl od klasického vozidla na elektrický pohon je hybridní bus samostatnější, protože nepotřebuje dobíjecí stanici.

Pro elektrobusy chybí infrastruktura

Pražský dopravní podnik od začátku tohoto roku testuje už třetí hybridní autobus. Důvodem je potřeba zajistit určitou mezifázi přechodu od standardních naftových autobusů k elektrobusům. Pro ty totiž zatím v Praze chybí dostatečná síť nabíjecích stanic, jejichž vznik je časově náročný.

„Testovacím provozem na dva měsíce si chceme vyzkoušet, jak hybrid funguje v běžném provozu s cestujícími a zjistit, jestli se avizované úspory od výrobce skutečně projeví v reálném pražském provozu,“ uvedl za DPP vedoucí jednotky Provoz Autobusy Jan Barchánek.

Pokud se hybridy v ulicích Prahy osvědčí, hodlá dopravní podnik nakoupit víc těchto vozů. Hlavní město každoročně pořizuje zhruba 100 až 120 nových busů, některé z nich by tedy mohly být hybridní.

„Plánujeme obnovu s předstihem vzhledem k tomu, že veškeré nákupy dopravního podniku jako městské organizace musí probíhat prostřednictvím výběrových řízení. Tyto testy jsou prvním krokem k tomu, abychom následně, pokud se vozidla osvědčí, vypsali výběrové řízení,“ vysvětlil Jan Barchánek, podle kterého má dopravce zájem nejen o standardní dvanáctimetrové, ale také kloubové varianty o délce 18 metrů. Vzhledem k veřejné soutěži nyní nelze předjímat, kolik za jeden takový bus DPP zaplatí, cena se ale může pohybovat až na 10 milionech korun za kus.

Technické specifikace vozidla Iveco Urbanway Hybrid, kterým se můžete v rámci testování svézt na linkách číslo 133, 165, 175, 207 a 213:

- vznětový motor o objemu 6728 cm3
- maximální výkon 210 kW/2500 ot./min.
- výkon generátoru 140 kW
- výkon elektromotoru 120 kW (krátkodobě až 195 kW)
- provozní hmotnost 12 860 kg
- nejvyšší rychlost: 72 km/h
- kapacita 86 cestujících (30 sedících a 56 stojících)

Fotogalerie
16 fotografií