Po zhruba dvou měsících v Bruselu se v Praze dočasně zabydlel luxusní fešák. Sedačky jsou měkké a v lososové barvě, jinak se interiér příliš neliší od běžných autobusů. Dopravní podnik si na zkoušku vypůjčil hybridní autobus, který bude v provozu od 6. února. Oproti běžným naftovým strojům má být tišší, šetrnější k životnímu prostředí a levnější pro každodenní provoz. Volvo 7900 navíc oplývá dvěma motory, jeden je naftový a druhý elektromotor.
„Tento autobus nejezdí primárně na baterky, ale šetří naftu. A to tak, že spíná elektromotor na rozjezd a při 30 kilometrech na hodinu přepne na naftový motor, který má sice nižší výkon, ale lepší spotřebu,“ říká Radko Manda, český zástupce Volvo Bus, a dodává: „Baterie pro elektromotor se pak nabíjí při brzdění autobusu a není potřeba je dobíjet. Přesto doporučujeme hybrid dobíjet přes noc kvůli separátní baterii řídící elektroniku autobusu,“ vysvětluje.
Školení na hybrida
Dopravní podnik by si měl ozkoušet, jak bude autobus reagovat na počasí v zimě a na jaře a jestli opravdu bude mít slibovanou úsporu paliva. K optimálnímu výsledku ale musí řidiči zvládnout i jinou techniku jízdy. První šoféři už mají za sebou speciální školení: „Jezdí to dobře, rozjíždí se plynuleji a je to pohodlné,“ komentoval své první dojmy řidič Petr (33).
Podle Jana Barchánka, vedoucího jednotky Provoz Autobusy (DPP), ročně nakupuje podnik zhruba 100 až 120 autobusů. Jeden kloubový autobus vyjde přibližně na 7,1 milionů korun, u hybridního autobusu se pohybujeme ale v jiných částkách. Záleží totiž na výbavě autobusu, ale i dalších doplňcích, jako jsou náhradní baterie. Pak se cena pohybuje kolem deseti milionů korun.
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by chtěla Praha po vyhodnocení připravit veřejnou zakázku na nákup hybridních autobusů. Ty by se mohly v Praze objevit po dvou letech od vypsání zakázky. Maximální stáří autobusů v městské síti je 15 let a ročně je nutné vyměnit 100 až 120 autobusů z 1200. Do doby, než se rozhodne, zda bude pražský Dopravní podnik přecházet na novou technologii, se budou dále nakupovat naftové stroje.
Bližší technické parametry a jízdní řád hybridního autobusu naleznete zde.