Centrum Prahy dlouhodobě trpí velkým dopravním zatížením. Ostatní evropské metropole ze středů svých měst vozidla vyhání, ale Praze se to příliš nedaří. Radnice Prahy 1 se snaží trendy v jiných městech dohánět, ale úplný zákaz vjezdu motorových vozidel do centra vylučuje. „Doprava je věc, která nikdy nebude vždy všem vyhovovat. Město má sloužit lidem a má se tu dobře žít. Součástí toho je v moderní době možnost se rozumně přes centrum dopravovat autem," prohlásil starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě).

Ostrovní a Husova

První ze série dopravních omezení a uzavírek má podle radního pro dopravu Davida Skály (Praha 1 Sobě) vyjít vstříc chodcům. „Rozhodli jsme se uzavřít Ostrovní ulici, která ústí do Spálené, kde je opravdu úzký průchod. Jezdí tam tramvaje a v minulosti zde bylo pět zranění v důsledku střetu chodce, tramvaje a nepřehledné křižovatky," řekl radní k první ulici, jež bude nově neprůjezdná a zakončená pevným sloupkem. K opatření by mělo dojít 21. září.

Druhá uzavírka se týká Mariánského náměstí, respektive Husovy ulice, jež bude ze směru z centra na Mariánské náměstí neprůjezdná. To by se mělo uskutečnit v průběhu podzimu s tím, že dojde i k přestavbě samotného náměstí, které by podle Skály mělo opět sloužit lidem. O konečné podobě bude rozhodovat také magistrát, který v minulých měsících zadal Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) za úkol, aby vymyslel způsob, jak náměstí a parkování přebudovat.

Podle Davida Skály budou do budoucna pokračovat další etapy uzavírek a omezení, dohromady by jich mělo být přibližně sedm. Na základě analýz se prý snaží vybírat takové oblasti, v nichž by se měl snížit počet průjezdných aut a celkově se zklidnit. Patří mezi ně kupříkladu Prašná brána, Havlíčkova ulice nebo Petrská čtvrť. 

Revoluce v parkování

Velký rozruch způsobily také čtyři nové návrhy týkající se parkování v centru. Ty by chtěla Praha 1 probrat s magistrátem hlavního města a doufá, že dostane zelenou. První bod se týká toho, že by byla pásma modrých zón určená pouze pro rezidenty a abonenty. Současného systému totiž zneužívají různí podnikavci. „V tuto chvíli jakýkoliv návštěvník smí přijet na Prahu 1 a zaplatit si skrze webového rozhraní hodinové stání. Z toho vychází to, že na místě vyčkají na příchod policie, a až když je vidí, zaplatí si přes web hodinové stání a policie ho nemůže pokutovat,“ popsal neférovou praxi náměstek.

Centrum bez limuzín

Pro krátkodobé stání dojíždějících budou rozšířené fialové zóny. Ostatní chce radnice směřovat do podzemních garáží, kde je zhruba 6 tisíc volných míst, ale užívá se jen 30% jejich kapacit. Druhá novinka se týká limuzín, které při parkování zabírají tři až čtyři parkovací stání, ale platí jen za jedno. Nově by se tak měla určit částka i za délku vozidla. Bližší informace o ceně však ještě nejsou s magistrátem dojednané.

Zdražení stání

Třetí bod se týká návratu k obdobnému systému, jako byla parkovací karta. Praha 1 chce zavést parkovací kupóny. „Je to z toho důvodu, že policisté ve dvou z pěti případů jsou voláni k vozidlu, které nemá údajně povolení stát na modré zóně, ale nakonec se ukáže, že to povolení má. Chceme se tak vyhnout zbytečným výjezdům a mít rychlejší ověření,“ vysvětlil David Skála.

Poslední novinka se týká nepopulárního zdražování parkovacího stání. Tentokrát by se mělo týkat abonentů, kdy o konkrétní výši zdražení se bude ještě jednat na magistrátu. Radní David Skála se však podělil o svou představu. „Pvní parkovací oprávnění pro abonenty bych rád zvýšil z nynějších 7 tisíc na 15 tisíc. Přenosná karta stojí v tuto chvíli 36 tisíc a já navrhuji 50 tisíc,“ řekl radní pro dopravu v Praze 1.

Fotogalerie
7 fotografií