Doposud chodili strážníci z Poříčního útvaru nový ponton pouze obhlížet, ale od úterního rána už je v jejich rukou. Strážníci mají k dispozici čtyři motorové čluny, na nichž brázdí Vltavu. Jejich úkolem je dohlížet na dění na řece, kdy v praxi číhají na rybáře bez povolenek nebo kontrolují technický stav plavidel. Na svém kontě mají však také 19 zachráněných lidí, kteří byli v přímém ohrožení života. A jak se jim nový ponton líbí?

„Pěkná je garáž, ve které máme věci. Nejlepší je na tom to, že je to tady opravdu nové a hlavně je prostor lépe ergonomicky a uživatelsky udělaný. Starý ponton byl například zbytečně široký,“ jmenovali sami strážníci výhody nového zázemí. Šatny i garáž jsou už nyní plné nejrůznějšího vybavení a kuchyňská linka se leskne novotou.

Šatny a hasiči

Kromě kuchyňského koutu spojeného se společenským prostorem a jedním stolkem s kancelářskou židlí a počítačem tu mají troje šatny, sprchu a garáž, vedle níž je sušící místnost pro neopreny potápěčů. Podle strážníků tu tráví denně přibližně dvě hodiny během oběda nebo pauzy při jejich dvanáctihodinové službě.

Ředitel pražské městské policie Eduard Šuster prozradil, že nemělo cenu investovat do starého zázemí. „Od roku 1948 sloužil původní ponton jako šatny pro vyšehradské plovárny a pak jej užívali hasiči. Před jedenácti lety jsme ho dostali k užívání my a byl na hranici životnosti. Objekt byl po desítkách let užívání z hlediska bezpečnosti i použití naprosto nevyhovující,“ popsal zázemí Poříčního útvaru.

Hlavní důvod, proč se však objekt musel vyřadit, byl podle Šustera ten, že ponton už nemohl získat revizi a rekonstrukce by stála přibližně 4 miliony korun. A tak pomohl magistrát hlavního města, který zakoupil zbrusu nový ponton.

„Vyhlásili jsme výběrové řízení, do něhož se přihlásili tři účastníci. Výhledové náklady byly 13 milionů korun, nakonec se podařilo ponton získat za 11,5 milionů korun bez DPH. Takže jsem rád i za tu cenu, protože všude se zvyšují stavební náklady a nám se podařilo pořídit ponton za nižší cenu, než byl rozpočet,“ řekl náměstek primátora pro bezpečnost a životní prostředí Petr Hlubuček (STAN). Nový ponton má garantovanou životnost 100 let, ale ředitel strážníků by se spokojil i se 70 lety, tedy s dobou, po kterou sloužily původní šatny.

Fotogalerie
19 fotografií