Současné ledolamy tvořilo dříví z dubu červeného, který pocházel z Francie. Slouží od roku 2004, kdy byly vlnolamy instalovány po povodni z roku 2002. Stav dřeva se nicméně neočekávaně rychle zhoršoval, především v posledních letech.

Samotná výměna si vyžádá 29,5 milionu korun. Nyní bude pilíře mostu chránit dub, který má z evropských stromů jednu z největších tvrdostí,“ vysvětlil generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák. Podle něj by nové konstrukce, které budou hotovy na přelomu listopadu a prosince, měly vydržet desítky let.

Dub za dub

Na sedm ledolamů, které nyní chrání jednu z nejvýznamnějších historických a kulturních památek především před velkými objekty, které by mohly narušovat pilíře mostu, bylo vybráno 175 metrů krychlových dřeva z dubu evropského. To se těžilo především v oblasti Moravského Krumlova nebo Strážnice.

„Juditin most, který v místech Karlova stával, byl stržen povodní v únoru 1342 právě kvůli ledovým krám,“ vysvětlila Jana Jandová z Prague City Tourism, k čemu ledolamy jsou. Zimní povodně jsou podle ní obecně horší, protože kry se mohou nabalovat a v místech užšího průtoku řeku přehradit a tok zacpat. Tím se nakumuluje ještě více vody, jejíž síla a tlak má devastující následky. „Dnes ledolamy slouží spíše k tomu, aby pilíře Karlova mostu, který je z pískovce, neničily plovoucí objekty nejrůznějších velikostí,“ dodala Jandová.

Do práce pod vodu

Výměna probíhá nejen na hladině Vltavy, ale i na jejím dnu, kde částečně konstrukce zůstává a připojuje se k ní nová. „Není to jednoduché, protože nám voda přinesla nějaké naplaveniny, se kterými jsme nepočítali. Spoje jsou u dna i pod ním, což je v rozmezí 3 až 3,5 metrů pod hladinou. K odstranění naplavenin se musí použít odsávací zařízení nebo velká technika, která ale konstrukci může poškodit,“ popsal vedoucí potápěčů Lubomír Veselý.

Video
délka: 01:43

Karlův most se dočká sedmi nových ledolamů. Jejich dřevo pochází z Moravy a vydržet by mělo desítky let. David Zima

Potápěči mají pochopitelně v kyslíkové nádobě zásoby, pod vodou mohou vydržet i čtyři hodiny. „Snažíme se ale měnit po dvou hodinách, protože ta práce je opravdu náročná,“ vysvětlil Veselý a dodal: „Problém je také v tom, že každý strom je jinak zakřivený, takže se to liší v průměru a výšce. S tím se ale vypořádáme.“

Co bude dál?

Nejen ledolamy budou na Karlově mostu nové. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že se rovněž chystá rekonstrukce mostních oblouků, která by měla navazovat na sérii velkých oprav mostu. Jeho základní kámen byl přitom údajně na den přesně položen před 662 roky.

Fotogalerie
19 fotografií