Obojživelné dozery jsou unikátní přístroje, kterých je v Česku jen několik kusů. V Praze se nyní činí - vydlabávají koryto Vltavy. Lodě tak bude možné více nakládat, čímž se podle Ředitelství vodních cest zvýší šance vodní dopravy uspět na trhu oproti těžké silniční dopravě a zároveň sníží dopady na životní prostředí.
Stroje jsou to vskutku pozoruhodné. Každý má i s komínem 10,5 na výšku, je široký 4,2 metru a váží 43,5 tuny. Tento kolos dokáže pracovat až v osmimetrové hloubce. „Vepředu má radlici, kterou dokáže hrnout materiál. Ten se dá nabrat do klapky a pomocí ní pak přesunout na místo, kde se vytváří deponie (místo vymezené k uložení vykopané zeminy, pozn. red.). Odtude se pak naloží na lodě a odveze pryč,“ popsal Blesk.cz Jiří Ševčák ze společnosti ATH stav, která spolu s Labskou strojní a stavební společností, firmou Hydroservis.cz a Evropskou vodní společností hloubení koryta Vltavy pro Ředitelství vodních cest provádí.
Dozer řídí strojníci pomocí dálkového ovládání - stroj má na komíně anténu, která signál z ovladače přijímá. Při práci ale musejí dávat pozor. „Pokud je neúnosné, příliš měkké dno, může se dozer zaseknout a je třeba ho pak složitě vyprostit,“ popsal Ševčák. Harmonogram prací ovlivňuje také hladina řeky. „Máme pro tuto stavbu vypracovaný povodňový plán - jakmile průtoky dosáhnou 250 m3 za vteřinu, musíme techniku odstavit,“ uvedl Ševčák.
Společnostem se zatím podařilo vyhloubit modřanskou strž i smíchovskou strž. „Vynechali jsme ale Štvanici, protože tam probíhá nyní archeologický průzkum. Termín dokončení je stanoven na září, ale nevíme, jak bude průzkum u Karlova mostu,“ řekl Ševčák. Náklady na hloubení koryta jsou vyčísleny na 127 milionů.
Ponor 2,20 metru
Ředitelství vodních cest tak chce zvýšit plavební parametry celkem 43 km Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy. „S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. Je to cesta, jak dostat část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Vytěženo má být celkově asi 130 tisíc m3 materiálu, z toho nejvíce 43 tisíc m3 ve zdrži zdymadla Klecany.
Kromě hloubení koryta se projekt zvyšování parametrů Vltavy týká také rekonstrukce 10 mostů, modernizace rejd plavební komory Praha-Štvanice a dalších úprav. Celkové náklady se vyšplhají na dvě miliardy, hotovo má být v roce 2021.