Zavírání dveří a rozjezd tramvaje… bez cinkání! Novelizace před časem zrušila povinnost řidičů v metropoli zvonit při odjezdu ze zastávky. Jenže cestující si na tuto skutečnost nezvykli a opatření teď na sociálních sítích a v diskusích masivně kritizují. „Takhle nevíme, jestli už jede a zda ještě čekat. Zvonění pomáhalo,“ shodují se. Podle dopravního podniku se však nic měnit nebude.

Proč se vlastně zvonění zrušilo? „Neustálým cinkáním se totiž snižovala pozornost chodců, ti už k němu byli tak rezistentní, že při nouzovém zvonění nereagovali. Cílem proto bylo snížit počet zvonění, která lhostejnost pěších vyvolávala,“ vysvětlila tisková mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. „Teď záleží na každém řidiči, jak situaci vyhodnotí a zda výstrahu použije,“ doplňuje Řehková. Když lidé překáží u zastávky, tak klidně i tam. „Znovuzavedení neplánujeme, podle našich statistik se ukazuje, že opatření zafungovalo,“ doplnila Řehková.

„Někteří se po zacinkání nerozhlédnou, ale začnou prohledávat kapsy! Myslí si totiž, že jim zvoní mobil,“ postěžoval si Blesku jeden řidič tramvaje. Varovný zvuk zvonku je skutečně historický – poprvé byl použit roku 1875 na koněspřežkách...

Jak je to v dalších městech?

PLZEŇ: Záleží na řidiči

Stejně jako v Praze! „Řidiči tramvají už nyní sice nemají povinnost před každým rozjezdem zvonit, ale u zastávek, kde se pohybuje větší množství lidí, stejně zazvoní,“ řekl mluvčí plzeňských dopravních podniků René Vávro. Dalším případem, kdy zacinká, je nepřehledná dopravní situace.

BRNO: Je to povinnost

Necinknout zvonkem při rozjezdu »šaliny« v Brně nikoho ani nenapadne. „Pokud by mne viděl inspektor provozu, okamžitě dostanu pokutu,“ svěřil se Blesku řidič tramvaje číslo 5. „Podle našich interních předpisů musejí řidiči tramvají vždy signalizovat odjezd ze zastávky. Výstražné znamení používají navíc i v případě možného ohrožení chodců nebo účastníků provozu.

OSTRAVA: Cinkáme, ale…

V moravskoslezské metropoli řešili nejen cinkání tramvají, ale i signalizaci při zavírání dveří nebo reprodukované hlášení o zastávce, na kterou tramvaj přijela. „Jedná se o výstražnou signalizaci, která musí být slyšitelná tak, aby ji cestující nepřeslechli,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. Jednoduše řečeno, musí to být slyšet, ale nesmí to překračovat limity. Řidiči mohou použít delší signál dle svého uvážení.

Fotogalerie
3 fotografie