Takřka tři čtvrtě roku se na několika místech v historickém centru Prahy skví na zemi namalované bílé pruhy s piktogramem kola a časovým údajem 10-17. Zákaz vjezdu cyklistům schválilo bývalé vedení Prahy 1 a nechalo pruhy loni v létě namalovat a také nainstalovat dopravní značky s tím, že až bude značení kompletně osazeno, začne zákaz platit. Cyklisté měli mít omezený vjezd na Václavském náměstí, Staroměstském náměstí i náměstí Rebubliky, zákazu se ale nakonec „nedočkali“. 

Městský soud v Praze totiž loni v červenci vyhověl stížnostem spolku Auto*mat a dalších subjektů a zákaz zrušil - ten tak nikdy fakticky platit nezačal a bíle svítící pruhy v centru zůstaly bez tknutí až do letošního jara. Dříve podle radního pro dopravu Prahy 1 Davida Skály (Praha 1 Sobě) jejich odstranění kvůli jednáním s magistrátem o budoucím řešení problému s cyklisty nebylo možné. 

Nyní už je ale o něco jasněji. „Řešením není celoplošný zákaz, ale omezení pouze v oblasti Královské cesty od Celetné ke Karlovu mostu,“ řekl pro Blesk.cz Skála. Toto řešení podporuje také Auto*mat, jenž plošný zákaz cyklistů v centru dlouhodobě kritizoval. Zda bude zákaz na Královské cestě platit stále, nebo pouze v určitém časovém úseku, zatím není rozhodnuto, v úvahu přicházejí obě varianty. Značeny budou nicméně dopravními značkami, pruhy proto nebudou třeba.

V úvahu jako řešení přicházejí také „cykloobousměrky“. „V centru prosazujeme mimo jiné vznik cykloobousměrek, ve kterých cyklisté mohou jet i v jednosměrce oběma směry, pokud je to možné. Jde nám o dosažení optimálních podmínek jak pro pěší, tak pro cyklisty i řidiče a především o bezpečnost všech těchto tří skupin,“ uvedl Skála s tím, že Praha 1 s magistrátem podepíše memorandum o bezpečném pohybu chodců na území Prahy 1.

Technická správa komunikací začala v březnu letošního roku všechny pruhy namalované na zemi v památkově chráněné oblasti odstraňovat - dělníci je odstraňují pomocí brusek, hotovo by mělo být během několika týdnů. 

Fotogalerie
15 fotografií