Takzvaný hasič-strojník u záchranného sboru se po celou čtyřiadvacetihodinovou směnu stará o přidělené vozidlo. Pro Blesk.cz se o této profesi rozhovořil Martin Jelínek (28), který řídí hasičská auta tři roky.
„Během varty byly dvě čučky. Tuplák jsem nepotřeboval!“ O čem si mezi sebou povídají pražští hasiči?

„Ráno mě přidělí na auto jako řidiče, dojde k předání techniky. Musím vyzkoušet, jestli všechno funguje – světla, majáky, čerpadlo. Zjistím, jestli mám v autě vodu, pěnu či hadice. Zajistím, aby bylo auto plně vybavené pro zásah. Řídím k zásahu, během kterého obsluhuji čerpadlo a pomáhám s agregáty na autě,“ vysvětlil práci řidiče u hasičů Martin Jelínek.
Běžnější údržbu na autech si hasiči dělají sami. Je nezbytné za každé okolnosti zajistit provozuschopnost vozů, aby se zdárně dostaly na místo zásahu.
Jak je to s provozem v ulicích
Martin Jelínek z pozice řidiče hasičského vozu může objektivně zhodnotit, jak je to s provozem v ulicích metropole, když se jede k zásahu. Řidiči osobních aut se podle něj často nevěnují řízení. „Jednou jsme jeli ve třech autech na požár a řidička měla v uších sluchátka a telefonovala. Vůbec se nevěnovala řízení a málem nabourala tři auta najednou,“ podělil se o zarážející skutečnost řidič hasičů.
Komplikace vznikají i na sídlištích, kde je dlouhodobě problém s parkováním. V případě, že je potřeba zajistit průjezd nákladních hasičských aut, přicházejí potíže. „Například na Ohradě mají kluci problémy vždy. Bydlí tam hodně lidí, dříve bylo v každé rodině jedno auto, teď jsou to dvě až tři. Většina lidí neřeší, že někam nezajede velké auto, protože jimi 90 procent řidičů nejezdí. Nedokážou si představit, kolik my potřebujeme místa k průjezdu,“ uvedl Martin Jelínek.
Zbytečná zátěž
U pražských hasičů v tuto chvíli chybí obsadit přes 50 pozic, zhruba polovinu z nich pak tvoří právě strojníci. „Vidíme to jako problém hlavně do budoucna. Pokud se nám nepodaří obsadit strojnická místa, čekají nás i nějaké přirozené odchody lidí do důchodu, takže to číslo by v budoucnu mohlo narůstat,“ uvedl tiskový mluvčí pražských hasičů Martin Kavka, který zároveň ubezpečil Pražany, že sbor dovede vše zajistit tak, aby se k zásahům jednotky dostávaly včas.
„Je to problém spíš pro sloužící hasiče, kteří si například v některých chvílích nebudou moci vzít dovolenou. Budeme muset pečlivěji plánovat, možná bude docházet k přesunům řidičů z jiných stanic. Zbytečně nás to organizačně zatěžuje,“ popsal situaci Kavka. Podle něj je pro hasičský záchranný sbor ideálním adeptem mladý, zdravý a psychicky odolný muž, který má v případě strojníka řidičský průkaz skupiny C. Není nutná praxe, avšak ze zákona je povinné mít maturitu.
„Pozitivum práce u hasičského záchranného sboru pro mě je v tom, že pomáháme lidem. Proto tu ti lidé jsou. Je tady prima parta chlapů, kteří mají doma rodiny. Když někomu pomůžete, uvědomíte si, co je to za práci,“ dodal strojník Martin Jelínek.