Pro řidiče tramvají a aut už to začíná být smutná rutina. Na silnicích pražských mostů končí zejména přes zimu desítky poraněných labutí. Žalostná historie se opakovala i v úterý kolem čtvrté hodiny odpoledne, kdy při průletu nad Palackého mostem labuť pravděpodobně zavadila o trolejové vedení a skončila na zemi. Zmatená, vystrašená a pohmožděná pak nebyla schopná odletět. Kolem ní se okamžitě začaly tvořit kolony, ale to nejhorší teprve mělo přijít.

Jeden z kolemjdoucích se labuť snažil zahnat zpátky do řeky. Vždycky roztáhla křídla a odešla o dva metry dál,“ popsal dění Ondřej Šrámek, který projížděl zrovna okolo. Když viděl, co se děje, zavolal na pohotovostní linku Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy: „Říkali mi, ať ji hlavně nezaháním do vody,“ prozradil řidič.

Nezahánět, zavolat

Podle hlavní ošetřovatelky záchranné stanice Zuzany Pokorné není zahánění labutí do vody rozhodně nejlepší řešení: „Labuť nepřistála na mostu, protože chce. Skončila tam nedobrovolně a pravděpodobně si i ublížila. Na pohled není vůbec zřejmé, jestli nemá třeba zlomenou nohu nebo křídlo. Když ji pak někdo zažene do řeky, za pár dní ji pak většinou lovíme vysílenou z vody,“ vysvětluje Pokorná.

V tomto případě lze mluvit o šťastném konci. Labuť se z Palackého mostu dostala do péče odborníků ze záchranné zvířecí stanice, kteří ji prohlédli a ošetřili. Utrpěla drobná pohmoždění a v pátek bude vypuštěná zpátky na svobodu. Podle Zuzany Pokorné to ale určitě není poslední labutí pacient: „Za minulý rok jsme ošetřili 115 labutí. Přibližně 80 procent z nich utrpělo zranění kvůli mostům,“ prozrazuje.

Nebezpečné mosty

Nehody se nejčastěji stávají na mostech, kudy vede trolejové vedení, kupříkladu na Mánesově mostě nebo mostu Legií. Dráty totiž nejsou dostatečně zvýrazněné a ptáci o ně zavadí. Již dříve pro Blesk.cz řekl ornitolog Petr Kolomazník a předseda spolku Penthea, že labutě mají těžkopádný rozlet a potřebují delší vzletovou dráhu: „Navíc instinktivně nechtějí mosty podletět, ale přeletět. Pokud se například labuť kvůli něčemu vyplaší a vyrazí, může se poranit o dráty či troleje, které se na mostech nacházejí,“ uvedl ornitolog.

Magistrátu hlavního města se doposud nepodařilo nalézt vhodné řešení, jak lépe zvýraznit trolejové vedení. Labutí pacienti proto jen tak neubudou. Pokud tedy v budoucnosti narazíte na zmatenou labuť na silnici, popř. jinak poraněné zvíře, zavolejte na nepřetržitou pohotovostní linku Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy: 773 772 771.

Fotogalerie
12 fotografií