Když byl v noci z 23. na 24. října preventivně uzavřen most v Bubenské ulici z důvodu špatného stavu, řadě Pražanů se tím znepříjemnil nejeden den. Během týdenní uzavírky na most nesměli ani pěší, ani auta, pod ním zase nesměly projíždět tramvaje. Situaci napravila provizorní podpěra, která umožnila alespoň průjezd tramvají. Okolnosti však zůstávaly do dosavadní diagnostiky spíše mlhavé.

Most půjde k zemi, ale není kam spěchat

„Dosavadní výsledky zkoušek ukázaly, že na most bude moci být vrácena automobilová doprava, a to ještě do konce tohoto roku. Bude nicméně určena pouze pro vozidla do 3,5 tuny,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Ten zároveň připustil, že most bude po dobu provozu průběžně monitorován v reálném čase, pokud by se jeho stav náhodou zhoršil, aby bylo možné nastalou situaci rychle vyřešit. Kompletní výsledky zatěžovacích zkoušek by podle mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové měly být k dispozici v řádu týdnů.

„Most je v současnosti pouze provizorně podepřen, přičemž toto řešení je pouze dočasné v rámci několika let,“ uvedl Scheinherr pro Blesk.cz. Rovněž potvrdil dřívější domněnky, že most bude třeba kvůli konstrukční vadě zbourat celý a na místě postavit nový, což se jeví i z hlediska nákladů ekonomičtěji. „Sesterský“ most, jenž stojí hned vedle, by se tomuto osudu měl vyhnout, protože nevykazuje žádné trhliny ani konstrukční vady.

Tramvaje pojedou obousměrně

Zatímco tramvajový provoz ve směru na Letnou je od konce října plně funkční, směrem na Štvanici jezdí linka č. 14 pouze jednosměrně. Právě na zprovoznění linky v obou směrech hodlá magistrát i radnice Prahy 7 v nejbližších dnech zapracovat. Podle náměstka by tudy linka č. 14 mohla obousměrně jezdit v řádech 14 dnů.

Most se chová pružně a snese statické zatížení. Má však trhliny, které na něm být nesmí. Bude nutné provést dvě podepření tak, aby byl umožněn bezpečný obousměrný průjezd tramvají,“ sdělil ředitel společnosti Inset, jež diagnostiku prováděla, Ludvík Hegrlík. Ta by pod mostem měla vzniknout v lednu příštího roku, a podpírat jej v případě nouze až několik zmíněných let.

Přísná zatěžovací zkouška

Jak probíhala zatěžovací zkouška? S ohledem na důležitost daného mostu a jeho lokalitu, kdy na něm i pod ním probíhá jak pěší, automobilová i tramvajová doprava, byla podle ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska zkouška „relativně přísná“. Technici nejprve o pár centimetrů snížili od mostní konstrukce provizorní podpěry a nainstalovali čidla, kterými snímali „namáhání“ mostu pod zátěží.

Zatěžkávací zkoušky mostu u stanice metra Vltavská
Autor: Blesk:Daniel Cernovsky

Zatěžování bylo postupné z bezpečnostních důvodů. O pátku a sobotě na něj najížděla plně naložená nákladní auta tak, aby ověřila zatížení mostu na 130 %, což se zdařilo. „Každý úsek jsme projížděli po jednom vozidle tak, aby byla jistota, že nedojde k jeho porušení, k ohrožení dopravy či chodců,“ uvedl Hegrlík. „V jistém ohledu se most chová »mravně«, ale je nutné se k němu chovat ohleduplně,“ vysvětlil Kolísko. Ačkoliv před zkouškou panovaly obavy, zda most tuto zátěž vydrží, nakonec byla zatěžovací zkouška provedena zdárně v celém rozsahu.

Fotogalerie
55 fotografií