Libeňský most vzbuzuje emoce už dlouhodobě - korunu tomu nasadilo náhlé rozhodnutí ho ze dne na den 19. ledna uzavřít pro tramvaje i automobily. Ukázalo se totiž, že některé z jeho pilířů jsou v havarijním stavu a nesmějí tudíž přes něj jezdit vozidla těžší než 5 tun. 

Technická správa komunikací (TSK) následně nechala pilíře podepřít tak, aby se na most mohla vrátit doprava. V úterý radní hlavního města ale učinili zásadní krok k zpečetění osudu 90 let starého mostu z dílny archiekta Pavla Janáka - rozhodli o jeho zbourání a nahrazení novým, modernějším a širším. 

Toto rozhodnutí mělo ve čtvrtek zpečetit, nebo naopak vyvrátit zastupitelstvo. To se sice v devět ráno na pražském magistrátu sešlo, pak se ale zastupitelé začali hádat - tématem sporu byl právě Libeňský most. Nejprve se přeli o tom, na který bod bude téma zařazeno, po dalších sporech ale neschválili program jako celek. Podpořilo ho pouze 30 ze 65 zastupitelů, a tak primátorka Adriana Krnáčová jednání ukončila. Nový termín jednání by měla stanovit také ona, a to během následujícíh 14 dnů.

Pozdvižení ale nevyvolal jen Libeňský most. Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice) uvedl, že jej v kuřárně napadl starosta Kbel Pavel Žďárský (bezp.). Stropnický se prý obrátil na policii. „Protože jsem se nikdy nesetkal s tím, že bych byl fyzicky napaden, jeho břichem, kterým do mě strkal v kuřácké místnosti,“ řekl.

Nový most roku 2021

Návrh na zbourání mostu a postavení nového podal v úterý radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Nový most by podle něj mohl stát na místě současného Libeňského mostu už ke konci roku 2021 za té podmínky, že by se dílo vysoutěžilo jako celek podle jasné ceny a času, do kdy by mělo být hotovo.

Termín, kdy by k bourání mostu mělo dojít, sdělit zatím nedokázal. „Začátkem příštího roku by mohlo být jasno o zhotoviteli. Po zasedání zastupitelstva budeme také jednat o dočasné náhradě mostu, toto řešení však může být komplikované, jak se ukázalo již v minulosti,“ uvedl dále radní pro dopravu.

Spojení břehů

Praha zatím neví, jak spojit pro MHD a auta vltavské břehy v případě bourání Libeňského mostu. Nyní zkoumá možnost stavby provizorního mostu proti proudu od toho současného. Jasné je pouze to, že přes Vltavu bude vést konstrukce pro inženýrské sítě. 

„Technická náhradní lávka tam musí existovat kvůli přeložení (inženýrských) sítí. Problém je samozřejmě s plnohodnotnou náhradou mostu,“ řekl Dolínek. Most by byl uzavřen až ve chvíli, kdy bude odstraňován a nahrazován novým. 

Záměr most zbourat ale kritizuje řada architektů, politických i občanských sdružení i veřejnost. V úterý například stovky lidí na šest minut most symbolicky zablokovaly jako protest proti jeho zbourání. Institu plánovaní a rozvoje hlavního města zase doporučil most kvůli historické i estetické budově zachovat a vedle postavit nový, jenž by spojil Holešovice s Karlínem.

Fotogalerie
4 fotografie