Magistrátní koalice se na radě opět rozhádala. Pro záměr nahradit problémový Libeňský most hlasovali pouze zástupci ČSSD a ANO. Trojkoalice byla proti. „Myslím si, že by se mělo počkat až na konečné stanovisko ministerstva kultury a do té doby by se nemělo řešit, jestli most zbourat, či nikoli,“ řekl pro Blesk.cz radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL).

Současná primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a radní Petr Dolínek (ČSSD) ovšem zopakovali, že stanovisko už bylo dvakrát záporné a je tudíž nepravděpodobné, že by nyní ministerstvo kultury most prohlásilo za památku. Radní Dolínek navíc prozradil další detaily ohledně stavby mostu. Rozšířit by se měl například o pět metrů kvůli požadavku dopravního podniku na oddělení tramvají a automobilů pruhem zeleně či cyklostezce. 

Video
Video se připravuje ...

Zbourají v Praze Libeňský most? A mrtvé ženy na Zlínsku obestírá tajemství Blesk TV

Půl miliardy a objízdné trasy na dva roky

Nový most by podle Dolínka mohl stát na místě současného Libeňského mostu už ke konci roku 2021 za té podmínky, že by se dílo vysoutěžilo jako celek podle jasné ceny a času, do kdy by mělo být hotovo. Termín, kdy by k bourání mostu mělo dojít, sdělit zatím nedokázal. „Začátkem příštího roku by mohlo být jasno o zhotoviteli. Po zasedání zastupitelstva budeme také jednat o dočasné náhradě mostu, toto řešení však může být komplikované, jak se ukázalo již v minulosti,“ uvedl dále radní pro dopravu.

Spojení břehů

Praha zatím neví, jak spojit pro MHD a auta vltavské břehy v případě bourání Libeňského mostu. Nyní zkoumá možnost stavby provizorního mostu proti proudu od toho současného. Jasné je pouze to, že přes Vltavu bude vést konstrukce pro inženýrské sítě. 

„Technická náhradní lávka tam musí existovat kvůli přeložení (inženýrských) sítí. Problém je samozřejmě s plnohodnotnou náhradou mostu,“ řekl Dolínek. Most by byl uzavřen až ve chvíli, kdy bude odstraňován a nahrazován novým.

Problém se stavbou provizorního mostu tkví podle Dolínka v šířce Vltavy a téměř kilometrové délce soumostí Libeňského mostu. Město by navíc zasahovalo do soukromých pozemků. „Zadali jsme ale Technické správě komunikací (TSK), aby se podívala na řešení proti proudu. Jedno se tam nabízí jako teoreticky možné, ale musíme ho prověřit,“ řekl. Pokud TSK najde, kudy provizorium vést, bude o jeho stavbě rozhodovat ještě náročnost technického provedení a cena.

Stavět by se ale mohlo začít už v dubnu příštího roku a v říjnu 2021 by tu teoreticky mohla projet první auta. „Životnost by byla dalších sto let, což by ušetřilo náklady na opravu současného mostu,“ myslí si radní. Podle předpokladů by ale výstavba nového mostu vyšla na 530 milionů korun. Provizorní doprava pro automobily a MHD by byla mezitím stejná, jako tomu bylo v případě šestitýdenní uzavírky začátkem tohoto roku.

Fotogalerie
49 fotografií