Z pražského hlavního nádraží jezdí každý rok vlaky hned několik tisíc vozíčkářů, kteří se však na svých cestách potkávají s mnoha problémy. Například RegioJet ani po kritice v minulých letech nevyřešil problémy se šířkou vozíků. „S RegioJetem se rozhodně nedá jezdit, se svým elektrickým vozíkem bych se tam ani nevešel a na záchod si tam už člověk kvůli šířce vůbec nedojde,“ popisuje redaktorovi Tomáš Helísek (32).

Obecně se žlutým vlakům přeprava handicapovaných nevyplatí i kvůli Českým drahám, které si účtují vysoké poplatky. Ty pak přepravce platí ze svého. „Společnost RegioJet má uzavřenou s Českými drahami smlouvu o pronájmu mobilních nástupních plošin pro nástup osob se sníženou schopností pohybu. Zde si České dráhy účtují RegioJetu za jedno takové využití nástupní plošiny částku až tři tisíce korun,“ popisuje mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Video
délka: 00:45
1080p 720p 360p

Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu, o přepravě handicapovaných Tadeáš Provazník

Omezení se přitom týká většiny vozíků, které musí splňovat hned několik podmínek. Přesáhnout nesmí v žádném případě 60 centimetrů a zároveň hmotnost 300 kilogramů člověka i s vozíkem dohromady. Drtivá většina elektrických vozíků tu neprojde, často se to ale týká i mechanických.

Komplikované služby

Českým drahám je na druhou stranu vyčítáno, že mají komplikovaný systém rezervací a pohyb po vlaku není vždy komfortní. „U Českých drah se musím dívat hodně dopředu, jestli vypravují vlak pro handicapované a registrace musí být také dlouho dopředu. Záleží také, jaký vagon zrovna přijede, některé jsou méně komfortní pro pohyb než jiné,“ vysvětluje dále vozíčkář Tomáš.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je ale velká snaha o zlepšení služeb. „V poslední době evidujeme prudký nárůst počtu osob na vozíku, které cestují vlakem. V současnosti evidujeme kolem 7000 objednaných přeprav ročně a odhadujeme, že s neobjednanými půjde o hodně přes 10 000 cestujících na vozíku za rok, služby postupně rozšiřujeme každý rok,“ vysvětluje.

Vítězem Leo Express

Třetí vlakový dopravce – Leo Express – má podle všeho cestování ze všech přepravců nejlépe vyřešené. „Většinou si vybírám na cestě do Ostravy Leo Express, stejně jako moji kamarádi. Není s nimi problém cokoli zařídit, všechny toalety mají bezbariérové a nástup je rychlý a bezproblémový, u Českých drah a RegioJetu je vždy více starostí,“ dodává Tomáš.

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka mají vozíčkáři zájem o jejich služby stále více. „V roce 2017 jsme přepravili celkem dva tisíce handicapovaných na vozíku a během letošního roku to bylo již 450 lidí. Jejich počet se neustále zvyšuje,“ uzavírá.

Fotogalerie
10 fotografií