Během dnešního asi hodinu a půl dlouhého jednání předložila soudkyně Zuzana Čížková oběma stranám listinné důkazy. Právní zástupce Taxify Matěj Krupa poté žádal, aby mohl jako důkaz doplnit znalecký posudek z oblasti kybernetiky. Soudkyně mu vyhověla, musí ho předložit do 30 dnů. Krupa chce také vyslechnout odborníka z firmy, který by popsal fungování aplikace.

Podobně jako známější Uber se Taxify nepovažuje za taxislužbu a označuje se za technologickou platformu spojující řidiče s lidmi, kteří potřebují odvoz. Krupa dnes upřesnil, že podstatou fungování společnosti není provoz taxislužby, nýbrž vývoj a provoz aplikace.

Nekalá konkurence?

Konvenční taxikáři považují alternativní přepravce za nekalou konkurenci. Řidiči těchto služeb podle nich nedodržují zákon, protože nemají například taxametr ani označené vozidlo. V uplynulých měsících kvůli tomu taxikáři uspořádali několik protestů, při kterých blokovali dopravu v Praze.

Zástupce sdružení taxikářů Marek Hejduk dnes u soudu poukázal zejména na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, který koncem loňského roku rozhodl, že se na firmu Uber, fungující na podobném principu jako Taxify, vztahují stejné regulace jako na taxislužbu. „Uber i Taxify musí dodržovat platnou legislativu,“ řekl Hejduk po skončení jednání novinářům.

V úterý navíc stejný soud rozhodl, že Uber nabízí přepravní služby podle zákona EU a nepředstavuje službu informační společnosti. Tím podle zástupce taxikářů odpadla obrana Taxify, že jsou pouhou aplikací.

Krupa ale podotkl, že rozhodnutí soudu automaticky neznamenají, že se na činnost alternativních přepravců automaticky aplikuje zákon o silniční dopravě. Upozornil také na to, že se oba rozsudky týkají pouze Uberu.

Taxify působí v Česku od srpna 2015. Od října stejného roku rozšířila nabídku přepravy o nelicencované řidiče.

Podívejte se na rozhovor s Martinem Villigem, zakladatelem společnosti Taxify: