Mostem sebevrahů byl Nuselák donedávna. První pletivová opatření z roku 1997 neměla účinek. Na mostě od jeho postavení spáchalo sebevraždu na 300 lidí. Až v roce 2007 se povedlo nainstaloval kluzké široké pásy, které sebevrahy odradily. „Tehdy byl i návrh, že by se kolem natáhly sítě a sebevrazi by do nich padali,“ říkal s úsměvem Stanislav Hubička, kterému už tehdy tento nápad připadal přitažený za vlasy.
Po roce 2007 se tak lidem v nuselském údolí ulevilo. Sebevrazi si náročné přelézání zábran rozmysleli. I když čas od času se nějaký ukáže. Naposled tady loni jeden sebevrah visel asi 10 minut, než jej policie vytáhla zpět. „Dokonce jsem dostával korespondenci, že za to můžu já... Nás ani nenapadlo, že by k tomu mohlo dojít,“ vysvětloval Hubička, že o sebevraždách při tvoření plánu ani nepřemýšleli.
Nápady, které padly
Stanislav Hubička pracoval na návrhu mostu společně Vojtěchem Michálkem a Svatoplukem Kobrou. V roce 1965 odstartovala výstavbu mostu demolice velkého bloku sedmnácti domů na dně Nuselského údolí.
Most má tříproudové silnice v obou směrech a vnitřní část, kterou vede metro mezi stanicí I. P. Pavlova a Vyšehradem. Návrhy se ale na začátku různily. Zpočátku se i počítalo s podpovrchovou tramvají. Hubička také zmiňuje, že se uvažovalo o tom, že by pilíře sloužily jako bytové jednotky a komerční objekty. „Nikdo však nemyslel na přenášení hluku,“ prozradil.
66 tanků
Zajímavé na tomto mostu nejsou jen sebevrazi a podivné nápady s pilíři, ale také zátěžové testy. Než byl Nuselák zpřístupněn veřejnosti, na most bylo postaveno na 66 tanků. Tuhle velkou zátěžovou zkoušku všichni ve zdraví přežili a po mostu se můžete projít i projet dodnes.
Nuselský most, jež nesl až do května 1990 jméno Klementa Gottwalda, je vysoký 42,5 metru, dlouhý 485 metrů a široký 26 metrů a dodnes je jednou z největších staveb z předpjatého betonu v Česku.
Historické fotky: