Severojižní magistrála se má během následujících let proměnit v zhumanizovaný bulvár, který bude přívětivější zejména pro místní obyvatele a chodce, kteří se v lokalitě pohybují. Hlavně v centrální oblasti mezi hlavním nádražím a Nuselským mostem se nachází celá řada nelogických řešení, které stojí za pozornost.

Chodce v oblasti Legerovy a Sokolské ulice či náměstí I. P. Pavlova omezuje v pohybu zábradlí. Dochází tu proto k situacím, kdy lidé tuto bariéru nebezpečně podlézají či přeskakují. Pro chodce naprosto nepřijatelná cesta vede po uzounkém chodníku od hlavního nádraží k Vinohradské. Tato plocha vlastně ani není oficiálním chodníkem a pohyb po ní v kombinaci s protijedoucími auty ve třech pruzích vysoce vytěžované magistrály zcela nevyhovuje parametrům moderní metropole.

Časová prodleva?

Tematice humanizace magistrály se pražský magistrát věnoval počátkem února, rozhodnutí radních ale nakonec pozastavila primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Důvodem podle ní byla neúplnost uváděných údajů bez konkrétních postupů a návrhů řešení.

Chodci se na magistrále musejí neustále něčemu vyhýbat.
Chodci se na magistrále musejí neustále něčemu vyhýbat.
Autor: MHMP

„Je to nehorázné. Hraje se tu na podporu Městského okruhu, který ale bude hotový za deset až patnáct let, ani tato stavba navíc město nezachrání. Žijeme životy v Praze teď a chceme docílit lepší kvality života rychle, nikoliv za dlouhá desetiletí. Ať se toho naše děti dožijí, ale ať se toho dožijí také starší lidé,“ okomentoval situaci Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Ten je jednou z devíti organizací, které na magistrát apelovaly v otevřeném dopise s tím, aby se humanizace magistrály neodkládala.

Řadu problémů lze řešit brzy

Zastupitelstvo pražského magistrátu se bude tématu věnovat tento čtvrtek 22. února. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice/SZ) hodlá představit řadu opatření, která jsou podle ní realizovatelná už během tohoto podzimu, nejpozději na jaře příštího roku.

„Navrhujeme rozšíření přechodu pro chodce a jeho posunutí mezi Václavským náměstím a budoucí muzejní oázou. Na některých místech magistrály se nacházejí semafory pro auta, ale nejsou tam přechody pro chodce, které bychom rádi doplnili,“ nastínila některé rychleji proveditelné změny směrem k humanizaci magistrály Petra Kolínská. Mezi jedno z míst s takovým dopravním řešením patří i náměstí I. P. Pavlova, které je v současnosti vymezené pro chodce pouze z 20 procent.

Některé chodníky v centrální oblasti magistrály nespojuje dostatek přechodů pro chodce.
Některé chodníky v centrální oblasti magistrály nespojuje dostatek přechodů pro chodce.
Autor: MHMP

V okolí náměstí I. P. Pavlova se navíc podle náměstkyně nacházejí postranní uličky, kde parkují auta a nic podstatného se tam neděje. „Mohlo by tu vzniknout prostranství s lavičkami a prostředím pro lidi. Auta můžeme zaparkovat na magistrále, pokud bychom zúžili pruhy a vytvořili nové místo pro parkování,“ popsala Petra Kolínská. Další zúžení pruhů by mohlo proběhnout mezi zmiňovaným hlavním nádražím a Vinohradskou, kde by se rozšířil nebezpečný chodník.

„Řadu změn můžeme udělat na zkoušku. V úseku mezi Nuselským mostem a hlavním nádražím můžeme realizovat dočasné zúžení pruhů žlutým značením na několik měsíců, pokud opatření nebude fungovat, můžeme změny vrátit zpátky. V opačném případě pak můžeme změny udělat natrvalo,“ vysvětlila další možnosti postupu náměstkyně primátorky.

Podívejte se na problémy veřejného prostoru na magistrále:

Fotogalerie
18 fotografií

Další dopravní bolestí Prahy je oblast takzvaného Spořilovského trojúhelníku, kde si lidé stěžují na neúnosnou hlukovou zátěž. Došlo to tak daleko, že lidé tu dokonce na protest pochodovali ulicí. Podobnou akci na magistrále zatím Auto*Mat neplánuje.

Video
délka: 01:04
720p 480p 360p 240p

Hlučnost dopravy v různých částech „Spořilovského trojúhelníku“ Daniel Vitouš