Letos v létě vznikla vizualizace toho, jak by se v budoucnosti měla zklidnit Severojižní magistrála v lokalitě mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Studii zpracoval dánský odborník Jan Gehl se svými spolupracovníky. V těchto dnech se – v historii už poněkolikáté – začalo mluvit o zahloubení části dopravní tepny pod zem, tentokrát však na druhé straně Nuselského mostu v lokalitě Prahy 4. Tunel by měl vést v úseku mezi Vyšehradem a Pankrácí a na povrchu by zůstala dvouproudová silnice s odbočovacími pruhy.

S tímto nápadem ostře nesouhlasí radnice Prahy 2. „Zahloubení magistrály jde proti plánům renomovaného architekta Jana Gehla, je to zcela nesystémový návrh, který upravuje jen část trasy, a to ještě velmi diskutabilním způsobem,“ uvedli jednohlasně radní Prahy 2 v čele se starostkou Janou Černochovou (ODS).

Magistrát uklidňuje situaci

Skutečnost, že by magistrát měl v budoucnu magistrálu řešit po etapách nesourodým způsobem, však ve svém vyjádření pro Blesk.cz odmítl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Musíme souběžně řešit celý úsek magistrály. Povedu jednání jak s Prahou 2, tak s Prahou 4. Cílem je zlepšit život lidem, kteří bydlí v okolí, ale zároveň zachovat dopravní funkci této komunikace, kterou stále jezdí desetitisíce aut denně, přičemž v drtivé většině nejde o tranzitní dopravu, ale o Pražany,“ popsal svůj postoj Petr Dolínek.

Platí stará dohoda

Radnice Prahy 4, na jejímž území by se myšlenka zahloubení části dopravního tahu pod zem mohla realizovat, zatím zůstává klidná. Podle tiskového mluvčího Jiřího Bigase stále platí skoro šest let staré memorandum „Za humanizaci Severojižní magistrály“, které podepsalo minulé vedení radnic Prahy 2, 4 a 7.

V uváděném memorandu se mimo jiné píše, že situace kolem magistrály, která je dopravním tahem dálničního charakteru v hustě zastavěné oblasti, je neúnosná. Dokument ale vyzdvihuje, že je nezbytné dojít ke sjednocenému názoru všech dotčených stran. Cílem zůstává, že z magistrály se místo „dálnice“ má stát městská třída. Bývalí starostové všech tří uváděných městských částí se navíc v platném dokumentu 23. ledna 2012 shodli, že vedení magistrály by mělo zůstat převážně povrchové.

Hlávkův most, na kterém magistrála začíná, je kvůli svému vytížení často pod drobnohledem odborníků. Naposledy tu proběhlo měření s předstihem kvůli nešťastnému pádu lávky v Troji:

Fotogalerie
9 fotografií